Drodzy Rodzice!
Listopad i grudzień w ,,Króliczkach”:
1.11.19r. – Dzień zadumy, pamięci o tych, którzy odeszli. O tych, których pamiętamy, ale i o tych, których nigdy nie poznaliśmy, a niejednokrotnie wiele zrobili, byśmy żyli w kraju wolnym, rozwijającym się, a dziś Ich groby z różnych względów są zapomniane, zaniedbane. Tak niewiele nas kosztuje przystanąć na moment nad taką mogiłą, zapalić znicz. Uczyliśmy się, że to jest pamięć o przodkach.
8.11.19r. odbyła się w naszym przedszkolu Akademia z okazji 101 rocznicy odzyskania Niepodległości. Przez cały tydzień dzieci poznawały aspekty słowa „wolność”, „niepodległość”. Co to takiego? Dlaczego Polacy tak bardzo o nie walczyli.? Co to były „zabory”? W galerii sławnych Polaków pojawiły się nazwiska i krótki zarys postaci Józefa Piłsudskiego (dzieci zapamiętały go jako „pana z wąsem”, którego zresztą nazywano „Dziadkiem”) oraz Ignacego Paderewskiego, słynnego pianisty, który mieszkając poza granicami kraju bardzo duży wkład wniósł w walkę o odzyskanie niepodległości. „Polska moja Ojczyzna” – to był temat wiodący pierwszych dwóch tygodni listopada. Jak już wspomniałam- zaczęło się od listopadowych wspomnień, zadumy, poprzez pamięć o historii- i tu pojawiły się kluczowe pojęcia: patriotyzm, szacunek do Ojczyzny, swojego regionu, miasta, rodziny. Dzieci poprzez dyskusje dochodziły do wniosków „co ja, jako mały Polak mogę zrobić dla siebie, rodziny, kraju?”.
Omawiając te tematy, poznawaliśmy polskie miasta, polskie legendy:
1. Legenda o Lechu, Czechu i Rusie – rozmowa na temat Gniezna, flagi polskiej, godła
2. Legenda o Warsie i Sawie – rozmowa na temat stolicy, herbu, znaczenia gospodarczego
3. Legenda „Toruńskie pierniki” 4. Legenda „O rycerzach zaklętych w skałę” – rozmowy dotyczące Tatr, ludzi tam żyjących, ich pracy, zwyczajów. 5. „Hejnał z Wieży Mariackiej” – poznajemy Kraków
Wędrowaliśmy „palcem po mapie”, poznając naszych sąsiadów, bo przecież jesteśmy Polakami, ale też Europejczykami. Nauczyliśmy się piosenki „Europa wspólny dom” I tak doszliśmy do 14 listopada. Piękny, radosny dzień w naszym przedszkolu – 16-te urodziny naszego przyjaciela Kubusia Puchatka. Były zabawy, piosenki, słodkie niespodzianki, (miodek 🙂 ), jak to na urodzinach – zabawa!
25.12.19r. – kolejny radosny dzień! Światowy dzień Pluszowego Misia.
W przedszkolu gościły misiaki z całego świata: był i Kubuś Puchatek i Miś Paddington i Miś Uszatek i Yogi, i … raj pluszaków!
W listopadzie Króliczki wzięły też udział w Konkursie Piosenki Patriotycznej, nasza koleżanka Oliwka zdobyła I miejsce jako solistka.
Początek grudnia to rozmowy na temat regionu, w którym mieszkamy, na temat Śląska, jego mieszkańców, bogactw naturalnych. Poznaliśmy historie powstawania węgla, pracy górników, kopalni i akcesoriów z tą pracą związanych: kombajn, świder, kilof, górnicza lampka.
4 grudnia odwiedzili nas Górnicy. My dla nich zaśpiewaliśmy, zatańczyliśmy, a Oni opowiedzieli nam o swojej pracy, pokazali galowe stroje, górnicze lampki, małe bryły węgla z odbitymi liśćmi paproci. Mieliśmy też okazję wziąć do ręki górniczą szpadę i kordzik.
A w dwa dni później rozmawialiśmy o uczuciach, otwartym sercu, pomaganiu i odwiedził nas Mikołaj. Były wspólne tańce, pamiątkowe zdjęcia i prezenty.
Grudzień to taki szczególny miesiąc każdego roku – dziecięce marzenia splatają się z nadziejami i życzeniami tych „nieco starszych dzieci” – i wszystkich ogarnia ten swoisty nastrój i radość nadchodzących świąt.
Nam też ten nastrój się udzielił. Rozmawialiśmy o polskich tradycjach, robiliśmy sami bombki i dzwoneczki, które udekorowały naszą salę i choinkę.
Przygotowaliśmy też niespodziankę dla naszych rodziców – przedstawienie w Teatrze Małym. Były nastrojowe piosenki, taniec śnieżnych skrzatów i renifera,nauka pieczenia wigilijnych ciasteczek i życzenia Feliz Navidad. Ale gdyby ktoś z rodziców pomyślał, że te 2 miesiące to tylko zabawa – nic bardziej mylnego! Bo w przedszkolu nauka jest właśnie poprzez zabawę! W Każdym zajęciu był aspekt edukacji. W ciągu tych dwóch miesięcy poznaliśmy litery : l, k, d, y. Wykonaliśmy wiele ćwiczeń związanych z analizą i syntezą wyrazową, uczyliśmy się pisać litery najpierw „po śladzie”, potem wg wzoru. Robiliśmy różne ćwiczenia grafomotoryczne , manualne przygotowujące rękę do pisania.
Poznaliśmy też cyfry 6,7 i 8 oraz znaki +, -, =, <, >. Wykonywaliśmy działania związane z dodawaniem, odejmowaniem, porównywaniem liczebności zbiorów. Przygotowujemy się do szkoły!
Zapraszam do obejrzenia ZDJĘĆ.
Pozdrawiam, Danuta Wieczorek
30
grudzień