• Przedszkole Niepubliczne "Kubusia Puchatka"
  • 32 2182116
  • ul. Hetma┼äska 1, 43-100 Tychy
  • Program Wychowawczy

    Program wychowawczy Krainy Puchatka w Tychach

    W┼Ťr├│d wszystkich poj─Ö─ç pedagogicznych wychowanie jest jednym z najtrudniejszych do zdefiniowania. Najog├│lniej powiedzie─ç mo┼╝na ,┼╝e jest to ┼Ťwiadomy i celowy proces zmierzaj─ůcy do osi─ůgni─Öcia wzgl─Ödnie trwa┼éych zmian w rozwoju umys┼éowym, spo┼éecznym , kulturowym, duchowym jednostki ludzkiej.

    Program wychowawczy opracowany zosta┼é w celu realizacji podstawowych warto┼Ťci w procesie wychowania dzieci. Jego g┼é├│wnym celem jest integracja rodzic├│w i nauczycieli w osi─ůganiu cel├│w wychowawczych oraz ujednolicenie oddzia┼éywa┼ä w tym zakresie. Istot─ů dzia┼éa┼ä wychowawczych przedszkola jest wypracowanie i wdro┼╝enie jednolitych norm post─Öpowania w obr─Öbie warto┼Ťci stanowi─ůcych podstaw─Ö programu wychowawczego.

    Program wychowawczy ma za zadanie okre┼Ťli─ç jakimi zasadami kierujemy si─Ö w stosunku do naszych wychowank├│w i ich rodzic├│w, jakie normy zachowania i post─Öpowania s─ů dla nas po┼╝─ůdane i jakie cele chcemy zrealizowa─ç aby dziecko w jak najpe┼éniejszy spos├│b potrafi┼éo harmonijnie funkcjonowa─ç w ┼Ťrodowisku przestrzegaj─ůc obowi─ůzuj─ůcych norm.

    CEL GŁÓWNY:

    Celem nadrz─Ödnym Programu Wychowawczego jest stwarzanie warunk├│w do pe┼énego rozwoju osobowego ka┼╝dego z naszych wychowank├│w, zgodnego z ich wrodzonym potencja┼éem i mo┼╝liwo┼Ťciami w relacjach ze ┼Ťrodowiskiem spo┼éeczno – kulturowym oraz przyrodniczym. Celem dzia┼éa┼ä nauczyciela powinno by─ç po┼Ťredniczenie i w przekazywaniu i nadawaniu konkretnych tre┼Ťci warto┼Ťciom uniwersalnym w toku wsp├│lnego dzia┼éania a przez to powodowania wewn─Ötrznego rozwoju dziecka. Wychowawca powinien by─ç nastawiony na ws┼éuchiwanie si─Ö w dziecko i akceptowanie go takim jakim ono jest. G┼é├│wnymi za┼éo┼╝eniami programu s─ů zatem: wspieranie rozwoju dziecka poprzez podejmowanie dzia┼éa┼ä przyczyniaj─ůcych si─Ö do aktywnego nabywania do┼Ťwiadcze┼ä, przyzwolenie dziecku na rozw├│j zgodnie z jego indywidualnym tempem rozwoju, upodobaniami i zakresem potrzeb, wyzwalanie w dziecku tw├│rczej postawy zdolnej do postrzegania, interpretowania i przekszta┼écania rzeczywisto┼Ťci.

    CELE SZCZEGÓŁOWE :

    ┬Ě kszta┼étowanie podstawowych powinno┼Ťci moralnych (m.in. ┼╝yczliwo┼Ťci, tolerancji, uczciwo┼Ťci, sprawiedliwo┼Ťci, odpowiedzialno┼Ťci),

    ┬Ě u┼Ťwiadomienie dzieciom swoich praw i obowi─ůzk├│w,

    ┬Ě tworzenie wi─Özi uczuciowej z rodzin─ů i ┼Ťrodowiskiem, w kt├│rym dziecko

    ┬Ě wzrasta, dostrzega i rozumie potrzeby innych, akceptuje ich odr─Öbno┼Ť─ç

    . rozwijanie umiej─Ötno┼Ťci polubownego rozwi─ůzywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu,

    ┬Ě kszta┼étowanie poczucia w┼éasnej warto┼Ťci, wiary we w┼éasne si┼éy, mo┼╝liwo┼Ťci i umiej─Ötno┼Ťci,

    ┬Ě rozwijanie umiej─Ötno┼Ťci rozr├│┼╝niania dobra od z┼éa,

    ┬Ě nazywanie, wyra┼╝anie i kontrolowanie swoich emocji,

    ┬Ě dostrzeganie w┼éasnej indywidualno┼Ťci i akceptowanie indywidualno┼Ťci innych

    ┬Ě rozpoznawanie w┼éasnych emocji i motywacji

    ┬Ě u┼Ťwiadomienie z┼éo┼╝ono┼Ťci otaczaj─ůcego ┼Ťwiata i czyhaj─ůcych zagro┼╝e┼ä,

    ┬Ě u┼Ťwiadomienie przynale┼╝no┼Ťci narodowej,

    ┬Ě poznanie i kultywowanie tradycji rodzinnych, lokalnych, regionalnych i narodowych.

    PRZEWIDYWANE KRYTERIA SUKCESU

    ┬Ě Rozumie i przestrzega zasady zgodnego wsp├│┼é┼╝ycia w grupie.

    ┬Ě Potrafi kulturalnie zwraca─ç si─Ö do innych, u┼╝ywa zwrot├│w grzeczno┼Ťciowych.

    ┬Ě Ma poczucie w┼éasnej warto┼Ťci, wiary we w┼éasne si┼éy, mo┼╝liwo┼Ťci i umiej─Ötno┼Ťci.

    ┬Ě Potrafi nazywa─ç, wyra┼╝a─ç i kontrolowa─ç swoje emocje.

    ┬Ě Szanuje wolno┼Ť─ç innych, cudze zdanie.

    ┬Ě Wyra┼╝a swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania, a tak┼╝e dostrzega je u innych.

    ┬Ě Rozumie znaczenie dialogu w rozwi─ůzywaniu spor├│w, potrafi argumentowa─ç swoje racje, oceny i odczucia.

    ┬Ě Przestrzega kontraktu grupy.

    ┬Ě Zna i kultywuje tradycje rodzinne, lokalne, regionalne i narodowe.

    ┬Ě Ma ┼Ťwiadomo┼Ť─ç przynale┼╝no┼Ťci narodowej: rozpoznaje god┼éo i barwy narodowe, rozumie poj─Öcie ojczyzna.

    ┬Ě Rozumie konieczno┼Ť─ç przestrzegania zasad zgodnego wsp├│┼é┼╝ycia ze ┼Ťwiatem przyrody, przejawia postawy proekologiczne.

    ┬Ě Rozumie potrzeb─Ö stosowania profilaktyki prozdrowotnej.

    ┬Ě Zauwa┼╝a sytuacje zagra┼╝aj─ůce bezpiecze┼ästwu w┼éasnemu i innych, potrafi unika─ç zagro┼╝e┼ä.

    ┬Ě Umie funkcjonowa─ç w ┼Ťrodowisku zgodnie z przyj─Ötym powszechnie kanonem norm spo┼éecznych.

    ┬Ě Zna swoje prawa i obowi─ůzki.

    ┬Ě Szanuje warto┼Ťci: prawd─Ö, dobro─ç, pi─Ökno, sprawiedliwo┼Ť─ç, uczciwo┼Ť─ç, ┼╝yczliwo┼Ť─ç, szacunek, wyrozumia┼éo┼Ť─ç.

    ┬Ě Rozumie swoje prawo do pomocy ze strony doros┼éych w trudnych sytuacjach.

    ┬Ě Ma poczucie obowi─ůzkowo┼Ťci, odpowiedzialno┼Ťci i wytrwa┼éo┼Ťci decyduj─ůce o doprowadzeniu do ko┼äca rozpocz─Ötej pracy.

    ┬Ě Potrafi cieszy─ç si─Ö z w┼éasnych sukces├│w, docenia sukcesy innych, umie z godno┼Ťci─ů przyjmowa─ç pora┼╝ki.

    ┬Ě Interesuje si─Ö otaczaj─ůcym ┼Ťwiatem, poszukuje odpowiedzi na nurtuj─ůce go pytania.

    GŁÓWNE GRUPY ZADANIOWE:

    1. B─ůd┼║ kulturalny.

    2. B─ůd┼║ kole┼╝e┼äski.

    3. Kontroluj swoje zachowanie.

    4. Dbaj o bezpieczeństwo.

    5. Dbaj o swoje zdrowie.

    6. Poznaj swoje tradycje rodzinne i narodowe.

    REALIZACJA

    – program realizowany we wszystkich grupach wiekowych

    – realizowane tre┼Ťci dostosowane do wieku dziecka oraz zgodne z zadaniami do realizacji podstawy programowej

    – realizacja w zgodzie z dokumentacj─ů przedszkola: zapisy w miesi─Öcznych planach pracy, dzienniku, protoko┼éach narad oraz arkuszach obserwacji