• Przedszkole Niepubliczne "Kubusia Puchatka"
  • 32 2182116
  • ul. Hetmańska 1, 43-100 Tychy
  • Program Wychowawczy

    Program wychowawczy Krainy Puchatka w Tychach

    Wśród wszystkich pojęć pedagogicznych wychowanie jest jednym z najtrudniejszych do zdefiniowania. Najogólniej powiedzieć można ,że jest to świadomy i celowy proces zmierzający do osiągnięcia względnie trwałych zmian w rozwoju umysłowym, społecznym , kulturowym, duchowym jednostki ludzkiej.

    Program wychowawczy opracowany został w celu realizacji podstawowych wartości w procesie wychowania dzieci. Jego głównym celem jest integracja rodziców i nauczycieli w osiąganiu celów wychowawczych oraz ujednolicenie oddziaływań w tym zakresie. Istotą działań wychowawczych przedszkola jest wypracowanie i wdrożenie jednolitych norm postępowania w obrębie wartości stanowiących podstawę programu wychowawczego.

    Program wychowawczy ma za zadanie określić jakimi zasadami kierujemy się w stosunku do naszych wychowanków i ich rodziców, jakie normy zachowania i postępowania są dla nas pożądane i jakie cele chcemy zrealizować aby dziecko w jak najpełniejszy sposób potrafiło harmonijnie funkcjonować w środowisku przestrzegając obowiązujących norm.

    CEL GŁÓWNY:

    Celem nadrzędnym Programu Wychowawczego jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym oraz przyrodniczym. Celem działań nauczyciela powinno być pośredniczenie i w przekazywaniu i nadawaniu konkretnych treści wartościom uniwersalnym w toku wspólnego działania a przez to powodowania wewnętrznego rozwoju dziecka. Wychowawca powinien być nastawiony na wsłuchiwanie się w dziecko i akceptowanie go takim jakim ono jest. Głównymi założeniami programu są zatem: wspieranie rozwoju dziecka poprzez podejmowanie działań przyczyniających się do aktywnego nabywania doświadczeń, przyzwolenie dziecku na rozwój zgodnie z jego indywidualnym tempem rozwoju, upodobaniami i zakresem potrzeb, wyzwalanie w dziecku twórczej postawy zdolnej do postrzegania, interpretowania i przekształcania rzeczywistości.

    CELE SZCZEGÓŁOWE :

    · kształtowanie podstawowych powinności moralnych (m.in. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności),

    · uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków,

    · tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko

    · wzrasta, dostrzega i rozumie potrzeby innych, akceptuje ich odrębność

    . rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu,

    · kształtowanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności,

    · rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła,

    · nazywanie, wyrażanie i kontrolowanie swoich emocji,

    · dostrzeganie własnej indywidualności i akceptowanie indywidualności innych

    · rozpoznawanie własnych emocji i motywacji

    · uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń,

    · uświadomienie przynależności narodowej,

    · poznanie i kultywowanie tradycji rodzinnych, lokalnych, regionalnych i narodowych.

    PRZEWIDYWANE KRYTERIA SUKCESU

    · Rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie.

    · Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych.

    · Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności.

    · Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje.

    · Szanuje wolność innych, cudze zdanie.

    · Wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania, a także dostrzega je u innych.

    · Rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje racje, oceny i odczucia.

    · Przestrzega kontraktu grupy.

    · Zna i kultywuje tradycje rodzinne, lokalne, regionalne i narodowe.

    · Ma świadomość przynależności narodowej: rozpoznaje godło i barwy narodowe, rozumie pojęcie ojczyzna.

    · Rozumie konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne.

    · Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej.

    · Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać zagrożeń.

    · Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm społecznych.

    · Zna swoje prawa i obowiązki.

    · Szanuje wartości: prawdę, dobroć, piękno, sprawiedliwość, uczciwość, życzliwość, szacunek, wyrozumiałość.

    · Rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach.

    · Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy.

    · Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki.

    · Interesuje się otaczającym światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania.

    GŁÓWNE GRUPY ZADANIOWE:

    1. Bądź kulturalny.

    2. Bądź koleżeński.

    3. Kontroluj swoje zachowanie.

    4. Dbaj o bezpieczeństwo.

    5. Dbaj o swoje zdrowie.

    6. Poznaj swoje tradycje rodzinne i narodowe.

    REALIZACJA

    – program realizowany we wszystkich grupach wiekowych

    – realizowane treści dostosowane do wieku dziecka oraz zgodne z zadaniami do realizacji podstawy programowej

    – realizacja w zgodzie z dokumentacją przedszkola: zapisy w miesięcznych planach pracy, dzienniku, protokołach narad oraz arkuszach obserwacji