• Przedszkole Niepubliczne "Kubusia Puchatka"
  • 32 2182116
  • ul. Hetma艅ska 1, 43-100 Tychy
  • Kszta艂cenie Muzyczno – Ruchowe

    „Prze偶ywanie, odkrywanie, do艣wiadczanie muzyki w ruchu 鈥 takie by艂y cele szwajcarskiego profesora muzyki Emile鈥檃 Jaques-Dalcroze鈥檃. Zgodnie z t膮 zasad膮 wielu pedagog贸w w Polsce i na 艣wiecie rozwin臋艂o pedagogiczn膮 metod臋 pracy, maj膮c膮 na celu uwra偶liwienie zmys艂贸w, zr贸偶nicowanie motorycznego i emocjonalnego zachowania si臋 w ruchu. Dziedzictwo Dalcroze鈥檃 wykorzystuje si臋 w rozwoju osobowo艣ci dzieci. W naszym zglobalizowanym 艣wiecie potrzebna jest doza kreatywno艣ci, elastyczno艣ci, wra偶liwo艣ci, 艣wiadomo艣ci i odpowiedzialno艣ci.
    Kszta艂cenie muzyczno-ruchowe, czyli rytmika jest metod膮 skuteczn膮, poniewa偶 formy ekspresji realizowane s膮 podczas dzia艂a艅 zespo艂owych, gdzie 鈥瀟worzywem鈥 artystycznym jest samo dziecko, dla kt贸rego wi臋zi spo艂eczne zacie艣niaj膮 si臋 podczas wsp贸lnego dzia艂ania.
    Pierwszoplanowym celem tego programu jest rozwijanie tw贸rczej aktywno艣ci przez muzyk臋, 艣piew, taniec i ruch. Poszerzony program nauczania zachowuje cele kszta艂cenia umiej臋tno艣ci dziecka okre艣lone w programie wychowania w przedszkolu Nr DKO-4013-1/92.
    Proponowane tre艣ci programowe realizowane b臋d膮 dwa razy w tygodniu w poszczeg贸lnych grupach wiekowych: dzieci 3-letnich, 4-letnich, 5 鈥 letnich i 6 鈥 letnich.
    W poni偶szym programie b臋d膮 stosowane elementy metod Emila Jaques-Dqalcroze鈥榓 i Carla Orffa.
    Podstaw膮 do realizacji planowanych za艂o偶e艅 programowych s膮 piosenki, ta艅ce i utwory muzyczne.

    G艂贸wne za艂o偶enia programowe聽NA ZAJ臉CIACH RYTMIKI

    1. Umuzykalnienie, kt贸rego efektami s膮:
    1. umiej臋tno艣膰 emocjonalnego prze偶ywania muzyki, na kt贸r膮 sk艂adaj膮 si臋 takie czynno艣ci jak:
    • uwaga,
    • wyobra藕nia,
    • pami臋膰,
    • wola,
    • og贸lna wra偶liwo艣膰 emocjonalna,

    oraz czynniki specjalne:

    • s艂uch muzyczny,
    • poczucie rytmu.
    1. rozwijanie umiej臋tno艣ci praktycznych:
    • 艣piew,
    • sprawno艣膰 ruchowa,
    • taniec, improwizacja ruchowa,
    • umiej臋tno艣膰 s艂uchania i tworzenia muzyki,
    • tw贸rcza i odtw贸rcza gra na instrumentach perkusyjnych.
    1. kszta艂cenie aktywnej i tw贸rczej postawy.
    2. wzbogacenie prze偶y膰 i wyobra藕ni.
    1. Rozw贸j intelektualny i emocjonalny dziecka, kt贸rego celem jest przygotowanie do rozpocz臋cia nauki w szkole poprzez:
    1. 膰wiczenia i zabawy koreluj膮ce z innymi dziedzinami sztuki i nauki,
    2. 膰wiczenia kszta艂tuj膮ce umiej臋tno艣膰 wsp贸艂dzia艂ania w grupie,
    3. rozwijanie potrzeby pozytywnych postaw spo艂ecznych i moralnych,
    4. poszerzanie wiedzy o sobie, zach臋canie do tw贸rczej postawy wobec 艣wiata i otwartego, koncepcyjnego my艣lenia.
    1. Rozw贸j sprawno艣ci fizycznej poprzez:
    1. wytworzenie nawyku prawid艂owej postawy cia艂a,
    2. nauk臋 prawid艂owego oddychania i systematyczne 膰wiczenie mi臋艣ni oddechowych,
    3. profilaktyk臋 wad postawy przez 膰wiczenia:
    • kszta艂c膮ce prawid艂owy przebieg fizjologicznych krzywizn kr臋gos艂upa,
    • kszta艂c膮ce g艂贸wne partie mi臋艣niowe,
    • zapewniaj膮ce prawid艂owe wysklepienie i stawianie st贸p.
    1. kszta艂cenie motoryki z uwzgl臋dnieniem:
    • koordynacji ruchowej,
    • skoczno艣ci,
    • szybko艣ci,
    • si艂y, wytrzyma艂o艣ci,
    • zwinno艣ci, zr臋czno艣ci, gibko艣ci.

    ZA艁O呕ENIA ROCZNE DLA GRUPY DZIECI 3-letnich.

    1. WRZESIE艃

    a) 鈥濳woka鈥

    • integracja grupy.

    b) 鈥濷la i li艣cie鈥

    • uwra偶liwienie na nastr贸j w piosence,
    • improwizacja ruchowa.
    1. PA殴DZIERNIK

    a) 鈥濸i艂ka鈥

    • 膰wiczenie zr臋czno艣ci,
    • uwra偶liwienie na artykulacj臋 d藕wi臋k贸w.
    1. 鈥濼u paluszek鈥
      • 艣wiadomo艣膰 cz臋艣ci cia艂a,
      • uwra偶liwienie na wysoko艣膰 d藕wi臋k贸w.
    1. LISTOPAD

    a) 鈥濵贸j samoch贸d鈥

    • orientacja w przestrzeni / prz贸d i ty艂 /,
    • uwra偶liwienie na wysoko艣膰 d藕wi臋ku.

    b) 鈥濸an Listopad鈥

    • rozr贸偶nianie barwy instrument贸w perkusyjnych,
    • elementy pantomimy,
    • 膰wiczenie szybkiej reakcji na sygna艂 s艂owny.
    1. 鈥濸ajacyk鈥
    • koordynacja ruchowa,
    • 膰wiczenie skoczno艣ci.
    1. GRUDZIE艃

    a) 鈥濽rwis w臋gielek鈥

    • elementy pantomimy,
    • orientacja w przestrzeni.

    b) 鈥濵iko艂ajowe sanie鈥

    • wsp贸艂dzia艂anie w parze,
    • budowa formalna utworu / zwrotka 鈥 refren /.

    c) 鈥濸rzybierzeli do Betlejem鈥

    • wsp贸lne kol臋dowanie.
    1. STYCZE艃

    a) 鈥濪alej dzieci w szeregu鈥

    • koordynacja ruchowo 鈥 s艂uchowa,
    • orientacja w przestrzeni.

    b) 鈥瀂imowa muzyka鈥

    • ilustracja ruchowa,
    • improwizacja ruchowa do muzyki.

    c) 鈥濳oci, koci 艂apci鈥

    • wyliczanka,
    • przygotowanie programu artystycznego na Dzie艅 Babci,
    • uwra偶liwienie na tempo.
    1. LUTY

    a) 鈥濶a saneczkach鈥

    • gestod藕wi臋ki 鈥 poznanie mo偶liwo艣ci d藕wi臋kowych w艂asnego cia艂a,
    • wsp贸艂dzia艂anie w parze.
    1. 鈥濼upu, tup po 艣niegu鈥
      • uwra偶liwienie na dynamik臋,
      • ilustracja ruchowa.
    1. MARZEC

    a) 鈥濺臋kawiczki i czapki鈥

    • instrumentacja.

    b) 鈥瀂abawa w poci膮g鈥

    • uwra偶liwienie na dynamik臋,
    • 膰wiczenie szybkiej reakcji,
    • budowa formalna utworu ( piosenka trzyzwrotkowa ).
    1. KWIECIE艃

    a) 鈥瀂aj膮czki鈥

    • 膰wiczenia gimnastyczne,
    • uwra偶liwienie na barw臋 d藕wi臋ku.

    b) 鈥濿iosenny bal鈥

    • taniec parami,
    • 膰wiczenia szybkiej reakcji.

    c) 鈥濼a艅cz ze mn膮 siostrzyczko鈥

    • taniec parami po linii ko艂a.
    1. MAJ
      1. 鈥瀂 g贸rki鈥
    • ilustracja ruchowa,
    • gra na instrumentach perkusyjnych.

    b) 鈥濨ukiet鈥

    • taniec z rekwizytami,
    • przygotowanie programu artystycznego na Dzie艅 Matki.
    1. CZERWIEC

    a) 鈥濿ycieczka鈥

    • u艣wiadomienie i odr贸偶nianie os贸b: ty, ja, on.

    b) 鈥濵urzynek鈥

    • elementy pantomimy.

    c) 鈥濿ojtaszek鈥

    • uwra偶liwienie na wysoko艣膰 d藕wi臋ku,
    • 膰wiczenie gi臋tko艣ci.

    REALIZACJA ZA艁O呕E艃 W KOLEJNYCH MIESI膭CACH.
    WRZESIE艃

    1. 鈥濳woka鈥 鈥 piosenka w艂oska, s艂owa polskie A. Bernat.
      1. nauka piosenki,
      2. 膰wiczenie inhibicyjno 鈥 incytacyjne z reakcj膮 na g艂o艣ny d藕wi臋k,
      3. zabawa ruchowa w kole,
      4. zabawa: 鈥滽urczaki do domu!鈥
    1. 鈥濷la i li艣cie鈥 鈥 muz. M. Cukier贸wna, s艂owa L. Krzemieniecka
      1. nauka piosenki,
      2. zabawa: 鈥濺obimy bukiety鈥 鈥 reakcja na muzyk臋 gran膮 w wolnym tempie,
      3. improwizacja ruchowa na temat 鈥濲esienny las鈥,
      4. zabawa: 鈥濻pacer po parku鈥 鈥 reakcja na szybk膮 lub woln膮 muzyk臋.

    PA殴DZIERNIK

    1. 鈥濸i艂ka鈥 鈥 muz. i s艂owa M. Cukier贸wna
      1. nauka piosenki,
      2. zabawy zr臋czno艣ciowe z pi艂kami,
      3. 膰wiczenie inhibicyjno 鈥 incytacyjne z reakcj膮 na dwa rodzaje artykulacji: legato i staccato,
      4. zabawa: 鈥瀂amie艅 si臋 w pi艂k臋鈥.
    1. 鈥濸aluszek鈥 鈥 melodia popularna.
      1. nauka piosenki,
      2. ilustracja ruchowa 鈥 ruchy wykonywane zgodnie z tre艣ci膮 piosenki,
      3. zabawa: 鈥濩z臋艣ci cia艂a鈥,
      4. zabawa: 鈥濺osn臋 du偶y鈥 鈥 reakcja na wysokie i niskie d藕wi臋ki.

    LISTOPAD

    1. 鈥濵贸j samoch贸d鈥 鈥 muz. M. Cukier贸wna, s艂owa H. Bechlerowa
      1. nauka piosenki,
      2. jazda samochodem w prz贸d i ty艂 z reakcj膮 na d藕wi臋ki wysokie i niskie,
      3. zabawa: 鈥濻lalom鈥 鈥 z zabawy odpada to dziecko, kt贸re ruszy przeszkod臋,
      4. zabawa: 鈥濺uch na ulicy鈥 鈥 reakcja na d藕wi臋ki ciche i g艂o艣ne.
    1. 鈥濸an Listopad鈥
      1. nauka piosenki,
      2. ilustracja ruchowa,
      3. gra na instrumentach perkusyjnych / grzechotka, tamburyn /,
      4. zabawa: 鈥濨urza鈥 鈥 reakcja na sygna艂 s艂owny.
    1. 鈥濸ajacyk鈥 鈥 muz. F. Leszczy艅ska, s艂owa H. Rostworowski
      1. nauka piosenki,
      2. 膰wiczenie gimnastyczne: rozkrok 鈥 zeskok, podnoszenie ramion w bok i opuszczanie w d贸艂,
      3. koordynacja ruchowa 鈥 po艂膮czenie w/w element贸w,
      4. zabawa: 鈥瀂m臋czony pajac鈥 鈥 rozlu藕nienie mi臋艣ni.

    GRUDZIE艃

    1. 鈥濽rwis 鈥 w臋gielek鈥 鈥 muz. M. Stryja, s艂owa U. Kogut.
      1. nauka piosenki,
      2. zabawa: 鈥濿臋gielek parzy鈥 鈥 膰wiczenie na szybk膮 reakcj臋,
      3. ilustracja ruchowa,
      4. zabawa: 鈥濻znur w臋gielk贸w鈥 鈥 na sygna艂 muzyczny ostatnie dziecko z rz臋du odczepia si臋 i przykuca.
    1. 鈥濵iko艂ajowe sanie鈥 鈥 muz. M. Stryja, s艂owa U. Kogut.
      1. nauka piosenki,
      2. rytmiczna gra na instrumentach perkusyjnych,
      3. zabawa w zaprz臋gi 鈥 reakcja, ze zmian膮 ustawienia, na zwrotk臋 lub refren piosenki.
    1. 鈥濸rzybierzeli do Betlejem鈥 鈥 kol臋da.
      1. nauka kol臋dy,
      2. wsp贸lne kol臋dowanie.

    STYCZE艃

    1. 鈥濪alej dzieci w szeregu鈥 鈥 muz. H. Bojarska, autor s艂贸w nieznany.
      1. nauka piosenki,
      2. zabawa z gestod藕wi臋kami,
      3. zabawa: 鈥濻ta艅 w szeregu鈥 鈥 kszta艂cenie orientacji w przestrzeni.
    1. 鈥瀂imowa muzyka鈥 鈥 muz. K. Kwiatkowska, s艂owa J. Mackiewicz,.
    1. piosenka do s艂uchania,
    2. inscenizacja zgodnie z tre艣ci膮 piosenki,
    3. zabawa: 鈥濿r贸ble i ba艂wany鈥 鈥 reakcja na wysokie i niskie d藕wi臋ki.
    1. 鈥濳oci, koci 艂apci鈥 鈥 melodia popularna.
    1. nauka piosenki,
    2. 艣piew solo,
    3. instrumentacja piosenki 鈥 trzy grupy instrument贸w,
    4. zabawa: 鈥濸sy i koty鈥 鈥 reakcja na woln膮 i szybk膮 muzyk臋,
    5. rytmiczna wyliczanka.

    LUTY

    1. 鈥濶a saneczkach鈥 鈥 muz. F. Leszczy艅ska, autor s艂贸w nieznany.
      1. nauka piosenki,
      2. zabawa z gestod藕wi臋kami 鈥 poznanie mo偶liwo艣ci d藕wi臋kowych w艂asnego cia艂a,
      3. zabawa: 鈥瀂aprz臋gi鈥 鈥 wsp贸艂dzia艂anie w parze.
    1. 鈥濼upu, tup po 艣niegu鈥 鈥 muz. T. Pabisiak, s艂owa A. Galica.
      1. nauka piosenki,
      2. ilustracja ruchowa zgodnie z tre艣ci膮 piosenki,
      3. zabawa: 鈥濿rony i 艣nieg鈥 鈥 uwra偶liwienie na dynamik臋.

    MARZEC

    1. 鈥濺臋kawiczki i czapki鈥 鈥 muz. T. Pabisiak, s艂owa A. Galica.
      1. nauka piosenki,
      2. instrumentacja piosenki,
      3. inscenizacja pt. 鈥濽ciekaj zimo鈥 鈥 zgodnie z tre艣ci膮 piosenki.
    1. 鈥瀂abawa w poci膮g鈥 鈥 muz. M. Miet艂ow, s艂owa polskie N. Kuczy艅ska.
      1. nauka piosenki,
      2. zabawa taneczna: 1 鈥 zwrotka, dzieci jad膮 鈥瀙oci膮giem鈥 po ca艂ej sali.

    2 鈥 zwrotka, klaszcz膮 rytm piosenki.
    3 鈥 zwrotka, dobieraj膮 si臋 parami i ta艅cz膮 z partnerem w k贸艂eczku,

      1. zabawa: 鈥濽waga stacja鈥 鈥 elementy pantomimy,
      2. zabawa: 鈥濺uszaj 鈥 st贸j鈥 鈥 膰wiczenie szybkiej reakcji na zmiany dynamiczne.

    KWIECIE艃

    1. 鈥瀂aj膮czki鈥 鈥 muz. K. Kwiatkowska, s艂owa W. Broniewski.
      1. nauka piosenki,
      2. zabawa ; 鈥瀂aj膮czki i dzieci鈥 鈥 wynikaj膮ca z tre艣ci piosenki,
      3. zabawa: 鈥瀂aj膮c i wilk鈥 鈥 uwra偶liwienie na barw臋 d藕wi臋ku,
      4. 膰wiczenie gimnastyczne 鈥 skoki zaj臋cze.
    1. 鈥濿iosenny bal鈥 鈥 piosenka angielska, s艂owa polskie J. Mackiewicz.
      1. nauka piosenki,
      2. taniec parami i osobno 鈥 zr贸偶nicowanie ruchu podczas melodii zwrotki i refrenu,
      3. zabawa: 鈥濷wady鈥 鈥 trzy grupy owad贸w: grube b膮ki, chude 艣wierszcze i Pszcz贸艂ki Maje reaguj膮, na odpowiedni膮 dla swojej grupy, muzyk臋.
    1. 鈥濼a艅cz ze mn膮 siostrzyczko鈥 鈥 piosenka holenderska, s艂owa polskie H. Januszewska.
      1. nauka piosenki,
      2. taniec parami po obwodzie ko艂a.

    MAJ

    1. 鈥瀂 g贸rki鈥 鈥 muz. i s艂owa M. Cukier贸wna.
      1. nauka piosenki,
      2. ilustracja ruchowa,
      3. gra na instrumentach perkusyjnych nad g艂ow膮 lub przy pod艂odze 鈥 zgodnie z tre艣ci膮 piosenki,
      4. przygotowanie programu artystycznego na Dzie艅 Matki.
    1. 鈥濨ukiet鈥 鈥 muz. K. Kwiatkowska, s艂owa J. Mackiewicz.
      1. nauka piosenki,
      2. taniec z rekwizytami,

    CZERWIEC

    1. 鈥濿ycieczka鈥 鈥 muz. A. Hundziak, s艂owa E. 呕ukowska.
      1. nauka piosenki,
      2. taniec ze wskazywaniem os贸b: ty, ja, on.
    1. 鈥濵urzynek鈥 鈥 melodia popularna
    1. nauka piosenki,
    2. uk艂ad ruchowy z elementami pantomimy.
    1. 鈥濿ojtaszek鈥 鈥 muz. R. Gnus, s艂owa J. Porazi艅ska.
    1. nauka piosenki,
    2. zabawa: 鈥濵uchy i b膮ki鈥 鈥 uwra偶liwienie na wysoko艣膰 d藕wi臋ku,
    3. zabawa: 鈥濵uchy, b膮ki i nied藕wied藕鈥 鈥 reakcja na barw臋 instrument贸w perkusyjnych,
    4. 膰wiczenie gimnastyczne: 鈥濪otknij nog膮 do nosa, ucha鈥︹.

    ZA艁O呕ENIA ROCZNE DLA GRUPY DZIECI 4 鈥 letnich.

    1. WRZESIE艃
    1. 鈥濿 ta艅cu najweselej鈥
      • integracja grupy,
      • orientacja w przestrzeni,
      • umiej臋tno艣膰 tworzenia k贸艂ek 2,3,4 鈥 osobowych,
      • 膰wiczenie szybkiej reakcji.
    1. Pluszowy zaj膮c鈥
      • 膰wiczenie gimnastyczne 鈥 wzmocnienie mi臋艣ni ramion, plec贸w i n贸g,
      • rozbudzenie wyobra藕ni.
        1. 鈥濳olorowa jesie艅鈥
      • pos艂ugiwanie si臋 rekwizytami,
      • rozbudzenie wyobra藕ni,
      • poznanie mo偶liwo艣ci przestrzennych swojego cia艂a.
    1. PA殴DZIERNIK
    1. 鈥濲u偶 pa藕dziernik鈥
    • instrumentacja 鈥 rozpoznawanie barwy instrument贸w

    perkusyjnych,

    • analiza budowy formalnej utworu.
    1. 鈥濧 czy wy tak potraficie?鈥
    • koordynacja s艂uchowo 鈥 ruchowa,
    • wzmocnienie mi臋艣ni brzucha.
    1. 鈥濪wa kasztany鈥
    • uwra偶liwienie na wysoko艣膰 d藕wi臋ku,
    • improwizacja ruchowo 鈥揹藕wi臋kowa,
    • 膰wiczenie szybkiej reakcji.
      1. LISTOPAD
        1. 鈥濲esienna orkiestra鈥
    • uwra偶liwienie na dynamik臋,
    • elementy pantomimy,
    • orientacja w przestrzeni.
        1. 鈥濸aj膮k i muchy鈥
    • 膰wiczenia s艂uchowe,
    • 膰wiczenie szybko艣ci.

    c) 鈥濨arb贸rkowa orkiestra鈥

    • poznanie mo偶liwo艣ci ruchowych i d藕wi臋kowych swojego cia艂a.

    4. GRUDZIE艃
    a) 鈥濳oziorajka鈥

    • nauka ta艅ca
    • koordynacja s艂uchowo 鈥 ruchowa.

    b) 鈥濳aczka pstra鈥

    • uwra偶liwienie na nastr贸j piosenki,
    • 膰wiczenie szybkiej reakcji,
    • pos艂ugiwanie si臋 rekwizytami.

    c) 鈥濸贸jd藕my wszyscy do stajenki鈥

    • wsp贸lne kol臋dowanie.

    5. STYCZE艃
    a) 鈥濸rzyszed艂 noc膮 mi艣鈥

    • orientacja w przestrzeni,
    • uwra偶liwienie na artykulacj臋 d藕wi臋k贸w.

    b) 鈥濽 mojej babusi鈥

    • improwizacja ruchowa.

    c) 鈥濿ybuduj臋 艣liczny domek鈥

    • integracja grupy,
    • ilustracja ruchowa,
    • przygotowanie programu artystycznego na Dzie艅 Babci.

    6. LUTY
    a) 鈥濺oztropek鈥

    • pos艂ugiwanie si臋 rekwizytami,
    • zagospodarowanie przestrzeni.

    b) 鈥濿dech i wydech鈥

    • 膰wiczenia oddechowe.

    7. MARZEC
    a) 鈥濼u mam r臋ce鈥

    • autoori臋tacja,
    • gestod藕wi臋ki,
    • 艣piew solo i w duetach.

    b) 鈥瀂aj膮c malowany鈥

    • orientacja w przestrzeni,
    • koordynacja ruchowa,
    • 膰wiczenie szybkiej reakcji.

    8. KWIECIE艃
    a) 鈥濭awron鈥

    • uwra偶liwienie na dynamik臋,
    • elementy pantomimy.

    b) 鈥濳onik polny鈥

    • instrumentacja,
    • improwizacja ruchowa.

    c) 鈥濻iedmiokroczek鈥

    • nauka ta艅ca.

    9. MAJ
    a) 鈥濶ajlepiej jest u mamy鈥

    • 艣piew solo.

    b) 鈥濿 kapeluszu mego taty鈥

    • 艣piew z podzia艂em na role.

    c) 鈥濼rzej kosmici鈥

    • przygotowanie repertuaru na Dzie艅 Matki.

    10. CZERWIEC
    a) 鈥濨iegnie myszka na paluszkach鈥

    • 膰wiczenie szybkiej reakcji,
    • 膰wiczenie uwagi s艂uchowej,
    • wsp贸艂dzia艂anie w parze.

    b) 鈥濶ied藕wiadki 鈥 niejadki鈥

    • pos艂ugiwanie si臋 rekwizytami,
    • uwra偶liwienie na wysoko艣膰 d藕wi臋k贸w.

    REALIZACJA ZA艁O呕E艃 W KOLEJNYCH MIESI膭CACH.

    WRZESIE艃

    1. 鈥濿 ta艅cu najweselej鈥 鈥 piosenka z wysp Bahama, s艂owa polskie A. Bernat.
    1. nauka piosenki,
    2. zabawa integracyjna: 鈥瀂aproszenie do ta艅ca鈥,
    3. zabawa taneczna z wykorzystaniem ustawienia w k贸艂ka 2,3,4 鈥 osobowe,
    4. 膰wiczenie szybkiej reakcji: na has艂o聽鈥Dw贸jki鈥聽鈥 dzieci tworz膮 pary,聽鈥Tr贸jki鈥聽鈥 k贸艂ka trzyosobowe,聽鈥Ko艂o鈥聽鈥 wszyscy wi膮偶膮 ko艂o.
    1. 鈥濸luszowy zaj膮c鈥 鈥 piosenka norweska, s艂owa polskie A. Bernat.
    1. nauka piosenki,
    2. 膰wiczenie gimnastyczne: skoki zaj臋cze, czworakowanie, unoszenie i opuszczanie ramion,
    3. ilustracja piosenki wg tre艣ci piosenki
    4. teatrzyk z pluszowymi zabawkami.
    1. 鈥濳olorowa jasie艅鈥 鈥 muz. i s艂owa J. Stadnicka.
    1. nauka piosenki,
    2. zabawa: 鈥濸ani jesie艅鈥 鈥 pos艂ugiwanie si臋 rekwizytami,
    3. zabawa: 鈥濴i艣cie du偶e jak ka艂u偶e鈥 鈥 tworzenie figur ze swojego cia艂a

    PA殴DZIERNIK

    1. 鈥濲u偶 pa藕dziernik鈥 鈥 piosenka rumu艅ska, s艂owa polskie P. Szylberg.
      1. nauka piosenki,
      2. zabawa: 鈥濼a艅cz膮cy sad鈥 鈥 zgodnie z tre艣ci膮 piosenki,
      3. zabawa: 鈥濸a藕dziernik 鈥 czarodziej鈥 鈥 z wykorzystaniem instrument贸w perkusyjnych.
    1. 鈥濧 czy wy tak potraficie?鈥 鈥 muz. J. Wasowski, s艂owa J. Kierst.
    1. nauka piosenki,
    2. 膰wiczenie gimnastyczne 鈥濩hodzi mucha po suficie鈥 鈥 wzmacniaj膮ce mi臋艣nie brzucha,
    3. zabawa: 鈥濲akie to zwierz臋鈥 鈥 koordynacja s艂uchowo 鈥 wzrokowa.
    1. 鈥濪wa kasztany鈥 鈥 muz. J. Stadnicka, s艂owa J. Stadnicka, Z. Ciechan.
    1. nauka piosenki,
    2. zabawa: 鈥濳asztan w g贸r臋, kasztan w d贸艂鈥 鈥 uwra偶liwiaj膮ca na wysoko艣膰 d藕wi臋k贸w,
    3. gra na kasztanach,
    4. zabawa: 鈥瀂bieranie kasztan贸w鈥 鈥 reakcja na has艂a s艂owne:聽鈥Id藕!, St贸j!, Biegnij!, Podnie艣!鈥

    LISTOPAD

    1. 鈥濲esienna orkiestra鈥 鈥 muz. U. Smoczy艅ska, s艂owa K. Majewska.
      1. nauka piosenki,
      2. zabawa: 鈥瀂wierz臋ta鈥 鈥 na艣ladowanie ruchem zwierz膮t wyst臋puj膮cych w piosence,
      3. uk艂ad ruchowy z podzia艂em na role 鈥 inscenizacja,
      4. zabawa: 鈥濴ekko 鈥 ci臋偶ko鈥 鈥 uwra偶liwienie na dynamik臋.
    1. 鈥濸aj膮k i muchy鈥 鈥 muz. A. Szali艅ski, s艂owa H. O偶ogowska.
    1. nauka piosenki,
    2. 膰wiczenie s艂uchowe 鈥濩o m贸wi膮 muchy?鈥
    3. zabawa: 鈥濸aj膮k i muchy鈥 鈥 膰wiczenie szybko艣ci.
    1. 鈥濨arb贸rkowa orkiestra鈥
    1. nauka piosenki,
    2. 艣piew z gestod藕wi臋kami

    GRUDZIE艃

    1. 鈥濳oziorajka鈥 鈥 艣l膮ska piosenka ludowa.
      1. nauka piosenki,
      2. uk艂ad taneczny.
    1. 鈥濳aczka pstra鈥 鈥 pastora艂ka.
      1. nauka pastora艂ki,
      2. 艣piew z wykorzystaniem pacynek,
      3. ilustracja ruchowa zgodnie z tre艣ci膮 piosenki.
    1. 鈥濸贸jd藕my wszyscy do stajenki鈥
      1. wsp贸lne kol臋dowanie.

    STYCZE艃

    1. 鈥濸rzyszed艂 noc膮 mi艣鈥 鈥 muz. U. Smoczy艅ska 鈥 Nachtman, s艂owa H. Bechlerowa
      1. nauka piosenki,
      2. uk艂ad ruchowo 鈥 przestrzenny z elementami: rz膮d, ko艂o, trzyosobowe k贸艂ka,
      3. zabawa: 鈥濨a艂wanki ta艅cz膮鈥 鈥 reakcja na artykulacj臋.
    1. 鈥濽 mojej babusi鈥 鈥 bia艂oruska melodia ludowa.
    1. nauka piosenki,
    2. ilustracja ruchowa.
    1. 鈥濿ybuduj臋 艣liczny domek鈥 鈥 melodia popularna.
    1. nauka piosenki,
    2. ilustracja ruchowa,
    3. zabawa: 鈥濨udujemy dom鈥 鈥 zabawa w zespo艂ach.

    LUTY

    1. 鈥濺oztropek鈥 鈥 muz. i s艂owa J. Stadnicka
      1. nauka piosenki,
      2. zabawa z chustkami pt. 鈥濺oztropek鈥
      3. taniec z chustk膮
      4. zabawa: 鈥濿 d贸艂 i w g贸r臋鈥 鈥 zagospodarowanie przestrzeni.
    1. 鈥濿dech i wydech鈥 鈥 muz. T. Prejzner, s艂owa K. Zuchora.
      1. nauka piosenki,
      2. 膰wiczenie prawid艂owego oddychania,
      3. wy艣cigi pi艂eczek pingpongowych 鈥 pi艂eczki wprawiane s膮 w ruch dmuchni臋ciem.

    MARZEC

    1. 鈥濼u mam r臋ce鈥 鈥 muz. J. Stadnicka, s艂owa J. Stadnicka, A. Hann.
    1. nauka piosenki,
    2. 艣piew ze wskazywaniem poszczeg贸lnych cz臋艣ci cia艂a i wykonywaniem czynno艣ci okre艣lonych tekstem,
    3. 艣piew z gestod藕wi臋kami,
    4. 艣piew solo i w duetach.
    1. 鈥瀂aj膮c malowany鈥 鈥 muz. B. Kolago, s艂owa D. Gellner.
    1. nauka piosenki,
    2. zabawa taneczna 鈥瀂aj膮ce鈥,
    3. zabawa z kubeczkami 鈥 podczas refrenu dzieci wygrywaj膮 rytm na kubeczkach.

    KWIECIE艃

    1. 鈥濭awron鈥 鈥 muz. F. Rybicki, s艂owa H. Januszewska.
    1. nauka piosenki,
    2. zabawa przy piosence z podzia艂em na role,
    3. zabawa 鈥濿r贸ble i wrony鈥 鈥 uwra偶liwienie na dynamik臋,
    4. zabawa 鈥瀂bieramy ziarenka鈥 鈥 膰wiczenie szybkiej reakcji.
    1. 鈥濳onik polny鈥 鈥 muz. A. Stadnicki, s艂owa H. Januszewska.
    1. nauka piosenki,
    2. zabawa taneczna z klaskaniem na s艂owa 鈥瀐op, hop鈥,
    3. inscenizacja ruchowa z podzia艂em na role 鈥 na艣ladowanie czynno艣ci owad贸w,
    4. 鈥濳apela鈥 鈥 gra na instrumentach perkusyjnych z podzia艂em na zespo艂y.
    1. 鈥濻iedmiokroczek鈥 鈥 melodia popularna, s艂owa A. Kami艅ska.
    1. nauka ta艅ca 鈥濻iedmiokroczek鈥.

    MAJ
    1. 鈥濶ajlepiej jest u mamy鈥 鈥 muz. A. 呕alski, s艂owa L. Konopi艅ski.

    1. nauka piosenki,
    2. 艣piew solo.
    1. 鈥濿 kapeluszu mego taty鈥 鈥 muz. T. Pabisiak, s艂owa A. Galica.
    1. nauka piosenki,
    2. 艣piew z podzia艂em na role dziewcz臋c膮 i ch艂opi臋c膮.
    1. 鈥濼rzej kosmici鈥 鈥 muz. S. Marciniak, s艂owa S. Karaszewski.
    1. nauka piosenki,
    2. przygotowanie programu artystycznego na Dzie艅 matki.

    CZERWIEC

    1. 鈥濨iegnie myszka na paluszkach鈥 鈥 muz. W. Rudzi艅ski, s艂owa S. Karaszewski.
    1. nauka piosenki,
    2. zabawa 鈥濵yszki i pu艂apka鈥 鈥 reagowanie na cisz臋 w muzyce,
    3. zabawa 鈥濻艂uchaj, kocie!鈥 鈥 膰wiczenie uwagi s艂uchowej,
    4. zabawa 鈥炁乤p par臋!鈥 鈥 orientacja w przestrzeni.
    1. 鈥濶ied藕wiadki 鈥 niejadki鈥 鈥 muz. B. Kolago, s艂owa S. Karaszewski.
    1. nauka piosenki,
    2. zabawa 鈥濩z艂api膮ce misie鈥 鈥 zabawa z obr臋czami,
    3. zabawa 鈥濵isie i pszcz贸艂ki鈥 鈥 reakcja na wysoko艣膰 d藕wi臋k贸w.

    ZA艁O呕ENIA ROCZNE DLA GRUPY DZIECI 5-letnich.

    1. WRZESIE艃.
    1. 鈥濳aruzela z imionami鈥
    • integracja grupy,
    • improwizacja s艂owno-muzyczna.
    1. 鈥濷g贸rek
    • orientacja w przestrzeni.
    1. 鈥濲e偶鈥
    • uwra偶liwienie na barw臋 d藕wi臋ku,
    • poruszanie si臋 w kole.
    1. 鈥濳rakowiaczek鈥
    • nauka ta艅ca krakowiaka,
    • analiza budowy formalnej utworu.
    1. PA殴DZIERNIK.
    1. 鈥濿 kasztanowym mie艣cie鈥
    • 膰wiczenia dykcji.
    1. 鈥濻pacer po dywanie鈥
      • uwra偶liwienie na wysoko艣膰 d藕wi臋ku,
      • analiza budowy formalnej utworu.
    1. 鈥濸iosenka kreta Cezarego鈥
    • orientacja w przestrzeni.
    1. 鈥濼aniec norweski鈥 E.Griega
    • aktywne s艂uchanie muzyki,
    • budowa utworu ABA.
    1. LISTOPAD.
      1. 鈥濿ietrzyk, wiatr i wicher鈥
    • 膰wiczenia oddechowe,
    • uwra偶liwienie na tempo i dynamik臋,
    • orientacja w przestrzeni.
      1. 鈥濳a偶dy miesi膮c kolor ma鈥
    • uwra偶liwienie na nastr贸j piosenki.
    1. 鈥濩o si臋 ptakom 艣ni鈥
    • budowa formalna utworu odczytywana przez nastr贸j piosenki.
    1. 鈥濨arb贸rkowa orkiestra鈥
    • ukazanie mo偶liwo艣ci d藕wi臋kowych w艂asnego cia艂a.
    1. GRUDZIE艃.
      1. 鈥滸rozik鈥
    • taniec regionalny.
      1. 鈥濸iosenka 艢wi臋tego Miko艂aja鈥
    • elementy pantomimy.
      1. 鈥濭raj膮ca choinka鈥
    • 膰wiczenia uwra偶liwiaj膮ce na poczucie czasu.
      1. 鈥濴ulaj偶e Jezuniu鈥, 鈥濪zisiaj w Betlejem鈥
    • wsp贸lne kol臋dowanie.
    1. STYCZE艃.
      1. 鈥濱mieniny lalki鈥
    • improwizacja ruchowa.
      1. 鈥炁歸i臋to鈥
    • 膰wiczenie pami臋ci.
      1. 鈥濻tyczniowe podarunki鈥
    • poczucie metrum na 4 i na 3.
      1. 鈥濸opo艂udnie z babci膮鈥
    • przygotowanie programu artystycznego na Dzie艅 Babci.
    1. LUTY.
    1. 鈥瀂wierz臋ta zim膮鈥
    • uwra偶liwienie na artykulacj臋 d藕wi臋ku.
    1. 鈥濨uch w 艣nie偶ny puch鈥
    • os艂uchanie z warto艣ci膮 rytmiczn膮: 鈥樏硈emka鈥,
    • wyczuwanie mocnej cz臋艣ci taktu.
    1. 鈥炁歯ie偶ne lego鈥
    • nauka ta艅ca 鈥 walc,
    • poczucie czasu.
    1. MARZEC.
    1. 鈥濧rtysta marzec鈥
    • poczucie czasu.
    1. 鈥濸olka wiosenna鈥
    • taniec z elementami polki.
    1. 鈥濸ieczenie ciasta鈥
    • poczucie metrum w takcie na 2.
    1. 鈥濶iegrzeczna myszka鈥
    • taniec w ko艂ach wsp贸艂艣rodkowych,
    • 膰wiczenie st贸p.
    1. KWIECIE艃.
    1. 鈥濪obre zwyczaje鈥
    • 艣piew solo i w duetach,
    • improwizacja s艂owno-muzyczna.
    1. 鈥炁歱iewaj tak, jak on鈥
    • zagadki s艂uchowe.
    1. 鈥濳onik polny鈥
    • elementy pantomimy,
    • 膰wiczenie spostrzegawczo艣ci.
    1. 鈥濿ielkanocne zabawy鈥
    • 膰wiczenia zr臋czno艣ciowe.
    1. MAJ.
    1. 鈥濳ujawiak dla przedszkolaka鈥
    • taniec o charakterze kujawiaka.
    1. 鈥濼a艅cz膮ca pi艂ka鈥
    • pos艂ugiwanie si臋 rekwizytami 鈥 pi艂k膮.
    1. 鈥濩ztery mamy鈥
    • dialogi ruchowe.
    1. 鈥濵ama w kuchni鈥
    • przygotowanie repertuaru na Dzie艅 Matki.
    1. CZERWIEC.
    1. 鈥濿 jagodowym lesie鈥
    • orientacja w przestrzeni.
    1. 鈥濳aczka鈥
    • 膰wiczenia ortofoniczne,
    • aktywne s艂uchanie muzyki.
    1. 鈥濳oza brod臋 ma鈥
    • 膰wiczenie spostrzegawczo艣ci,
    • kanon.
      1. 鈥濸o偶egnalna piosenka鈥
        • zagadki muzyczne.

    REALIZACJA ZA艁O呕E艃 W KOLEJNYCH MIESI膭CACH.
    WRZESIE艃

    1. 鈥濳aruzela z imionami鈥- muz. Z. Ciechan, s艂owa A. Bernat.
    1. Nauka piosenki.
    2. Zabawa ruchowa 鈥 do karuzeli dochodz膮 kolejno dzieci, kt贸re podaj膮 swoje imiona.
    3. Zabawa 鈥濳aruzela鈥 鈥 na sygna艂 s艂owny 鈥瀔aruzela!鈥, dzieci zmieniaj膮 po艂o偶enie w stosunku do liny, kt贸r膮 trzymaj膮.
    4. Nauka rymowanki 鈥濰ej kolego jak masz na imi臋?鈥
    5. Zabawa ruchowa ze szybk膮 zmian膮 partner贸w.
    6. 艢piewanie swoich imion.
    1. 鈥漁g贸rek鈥 鈥 muz. J. Kukulski, s艂owa D. Gellner.
    1. Nauka piosenki.
    2. 艢piewanie z gestod藕wi臋kami.
    3. Ilustracja ruchowa.
    4. 鈥濿 ogrodzie鈥 鈥 zabawa z warzywami: og贸rkiem, marchewk膮 i cebul膮 doskonal膮ca orientacj臋 w przestrzeni
    5. Zabawa 鈥濵ozaiki鈥 鈥 komponowanie obrazk贸w z dzieci i warzyw.
    1. 鈥滼e偶鈥 鈥 muz. J. 艢wider, s艂owa D. Graj.
    1. Nauka piosenki.
    2. Zabawa ruchowa na obwodzie ko艂a.
    3. Zabawa 鈥濲e偶 艣pi鈥 鈥 膰wiczenie inhibicyjno-incytacyjne.
    4. Nauka rymowanki 鈥濱dzie sobie je偶鈥.
    5. Ilustracja ruchowa rymowanki.
    6. Wykonanie z gestod藕wi臋kami.
    7. Recytacja z podzia艂em na:
    • wersy,
    • wyrazy,
    • sylaby.
    1. 鈥滽rakowiaczek鈥 鈥 muz. J. 艢wider, s艂owa E. 艢nie偶kowska-Bielak.
    1. Nauka piosenki.
    2. Cwa艂 boczny parami na obwodzie ko艂a.
    3. Nauka ta艅ca krakowiaka.
    4. Uk艂adanie z kolorowych woreczk贸w i pi艂ek budowy piosenki pt. 鈥滽rakowiaczek鈥, z uwzgl臋dnieniem liczby zwrotek i refren贸w.

    PA殴DZIERNIK

    1. 鈥濿 kasztanowym mie艣cie鈥 鈥 muz. A. Markiewicz, s艂owa D. Gellner.
    1. Nauka piosenki.
    2. Zabawy z li艣膰mi i kasztanami 鈥 reagowanie na poszczeg贸lne polecenia nauczyciela np. bierzemy 2 kasztany i 1 li艣膰!, odk艂adamy 1 kasztan! itp..
    3. Ilustracja ruchowa w ustawieniu po 3 osoby w k贸艂eczku.
    4. Kl膮skanie 鈥 膰wiczenie dykcji.
    5. Instrumentacja kasztanami, 偶o艂臋dziami, li艣膰mi, b臋benkami, grzechotkami.
    1. 鈥濻pacer po dywanie鈥 鈥 muz. K. Kwiatkowska, s艂owa D. Gellner.