Program profilaktyczny Krainy Puchatka w Tychach
CEL GŁÓWNY
Wychowanie dziecka do bezpiecznego i zdrowego stylu życia.
CELE OGÓLNE:
1. Tworzenie warunków sprzyjających bezpieczeństwu dzieci i zachowaniu
ich zdrowia.
2. Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.
3. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej
aktywności ruchowej dziecka, a przez to rozwijanie jego sprawności
fizycznej.
DZIECKO:
· wie, rozumie i dba o bezpieczeństwo własne i innych w aspekcie fizycznym i psychicznym
· dba o higienę osobistą i otoczenia
· rozumie zasady bezpieczeństwa, higieny i kultury bycia oraz zachowania i stosuje je
DOKUMENTOWANIE
· raz w roku (maj) ewaluacja programu wychowawczego (ankieta dla rodziców i nauczycieli)
· opracowanie przykładowych scenariuszy zajęć do wybranych tematów
· realizacja zaplanowanych spotkań z rodzicami – protokoły wspólnych spotkań i notatki z indywidualnych rozmów
· szkolenie pracowników przedszkola dotyczące prawidłowego postępowania w czasie zagrożeń
· rozkład dnia, zapisy w dzienniku, zeszyt wyjść, instrukcje
· arkusz hospitacji diagnozującej
FORMY REALIZACJI
I. Organizacja pobytu dziecka w przedszkolu zgodnie z zasadami zdrowia i higieny.
Środki i sposoby realizacji:
1. Ramowy rozkład dnia dostosowany do potrzeb rozwojowych dzieci.
2. Żywienie dzieci zgodne z zasadami racjonalnego odżywiania.
3. Wyposażenie przedszkola sprzyjające prawidłowemu rozwojowi dziecka.
4. Dodatkowe formy zajęć dostosowane do potrzeb wychowanków.
5. Skuteczne organizowanie działań profilaktycznych.
Przewidziane efekty:
1. Prawidłowy rozwój dziecka pod względem fizycznym i psychicznym.
2. Dieta dzieci urozmaicona, uregulowane pory posiłków.
3. Sprzęt i pomoce dydaktyczne bezpieczne i umożliwiające realizację zadań profilaktycznych.
4. Uczestnictwo w zajęciach dodatkowych (j. angielski, rytmika, gimnastyka ogólnorozwojowa,język francuski, hokej, basen,oraz w kółkach zainteresowań (szachy , kółko plastyczne, kółko teatralno- taneczne).
5. Prowadzenie zajęć przez logopedę.
6.Pomoc psychologa
II. Bezpieczeństwo dziecka na terenie placówki.
Środki i sposoby realizacji:
1. Poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych i zasad poruszania się po nich.
2. Korzystanie z zabawek i sprzętu ogrodowego zgodnie z ustalonymi
regułami.
3. Umiejętne korzystanie z różnorodnych materiałów, przyborów, narzędzi i różnych urządzeń.
4. Zgłaszanie nauczycielce dolegliwości, skaleczeń.
5. Znajomość imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i numeru telefonu.
6. Samodzielne ocenianie własnych zachowań oraz zachowań innych pod
względem bezpieczeństwa.
Przewidziane efekty:
1. Poruszanie się na terenie przedszkola zgodnie z ustalonymi zasadami
bezpieczeństwa.
2. Bezpieczne korzystanie z zabawek, sprzętu ogrodowego, materiałów,
przyborów i narzędzi.
3. Sygnalizowanie zauważonego niebezpieczeństwa (skaleczenia, złe
samopoczucie).
4. Posługiwanie się własnym imieniem, nazwiskiem, adresem
zamieszkania.
III. Bezpieczeństwo poza terenem przedszkola.
Środki i sposoby realizacji:
1. Znajomość podstawowych zasad wychowania komunikacyjnego
2. Zachowanie ostrożności w nieznanych środowiskach przyrodniczych.
3. Samodzielne ocenianie własnych zachowań i zachowań innych pod
względem bezpieczeństwa.
4. Zachowanie ostrożności w kontaktach z obcymi.
5. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu
bezpieczeństwu.
Przewidziane efekty:
1. Poruszanie się po ulicy zgodnie z zasadami ruchu drogowego dla pieszych, znaków ostrzegawczych i sygnalizacji świetlnej.
2. Bezpieczne korzystanie ze środków komunikacji.
3. Stosowanie różnorodnych elementów odblaskowych.
4. Korzystanie w sposób bezpieczny z podstawowego sprzętu sportowego.
5. Unikanie zabaw w pobliżu tras komunikacyjnych.
6. Rozumienie zakazu spożywania nieznanych, owoców roślin, grzybów czy
pokarmów nieznanego pochodzenia oraz zbliżania się do nieznanych
zwierząt.
7. Obsługiwanie w obecności dorosłych prostych urządzeń technicznych.
8.Unikanie zabawy zapałkami, rozpalania ognisk w lesie mogących być
przyczyną pożaru.
9. Przestrzeganie zakazu zabawy lekarstwami, środkami chemicznymi i
innymi nieznanymi przedmiotami.
10. Zachowanie ostrożności w kontaktach z osobami obcymi np. nie
przyjmowanie od nich prezentów, pokarmów, odmawianie pójścia na
spacer, nie otwieranie drzwi nieznajomym, przestrzeganie zakazu
wsiadania do pojazdów osób nieznajomych.
11. Nie oddalanie się bez zgody i wiedzy dorosłych.
12. Bezzwłoczne opuszczenie miejsca zagrażającego bezpieczeństwu (np.
pożar – poinformowanie o tym osoby dorosłej).
13. Umiejętne zachowanie w razie zgubienia się w tłumie, w sklepie, na
imprezie zorganizowanej np.urodziny
IV. Higiena i zdrowie dziecka
Środki i sposoby realizacji:
1. Dbałość o czystość osobistą.
2. Umiejętność zaspokajania potrzeb fizjologicznych.
3. Opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia.
4. Dbałość o higienę układu nerwowego.
5. Podkreślenie ruchu na powietrzu jako stymulatora prawidłowego rozwoju.
6. Kształtowanie prawidłowej postawy dziecka.
7. Przeciwdziałanie chorobom.
8. Dbałość o środowisko jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie
dziecka.
Przewidziane efekty:
1. Prawidłowe mycie zębów, twarzy i rąk.
2. Dbanie o higienę własnego ciała i schludny wygląd.
3. Samodzielne i kulturalne korzystanie z toalety.
4. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami, przezwyciężanie uprzedzeń
do niektórych potraw.
5. Spożywanie posiłków o określonej porze z uwzględnieniem dużej
ilości warzyw i owoców jako źródła witamin.
6. Utrzymanie czystości w trakcie jedzenia.
7. Unikanie hałasu i jego wszczynania.
8. Radzenie sobie z emocjami.
9. Udział w zabawach ruchowych w sali i na powietrzu.
10. Dostosowanie ubioru odpowiedniego do pogody i pory roku.
11. Częste przebywanie na powietrzu o każdej porze roku.
12. Udział w gimnastyce – rozwijanie sprawności ruchowej i fizycznej.
13. Rozumienie potrzeby stosowania profilaktyki zdrowotnej ( szczepienia
ochronne, wizyty u stomatologa, pediatry i innych specjalistów).
14. Unikanie kontaktu bezpośredniego z osobą chorą.
15. Utrzymywanie porządku w sali, ogrodzie, w najbliższym otoczeniu.
16. Hodowanie roślin, dbanie o zwierzęta.
17. Przestrzeganie ochrony przyrody.
SPOSOBY REALIZACJI:
– wycieczki
– pogadanki
– tworzenie kontraktów i regulaminów dla dzieci
– spotkanie z policjantem
– gry dydaktyczne (multimedialne)
– opracowanie wewnętrznych regulaminów korzystania ze sprzętów, z pomieszczeń i placu zabaw oraz regulaminu wycieczek
– ćwiczenia ewakuacyjne
– spotkanie ze strażakiem
– wykorzystanie pomocy dydaktycznych
– szkolenie pracowników
– zapraszanie gości
– teatrzyki
– literatura
– współpraca z rodzicami
– zabawy na świeżym powietrzu
– spotkanie z pielęgniarką
– różne formy aktywnego wypoczynku np. wycieczka, zabawa w ogrodzie
– właściwy dobór krzeseł i stołów
– pełnienie przez dzieci dyżurów