• Przedszkole Niepubliczne "Kubusia Puchatka"
  • 32 2182116
  • ul. Hetma艅ska 1, 43-100 Tychy
  • Program Profilaktyczny

    Program profilaktyczny Krainy Puchatka w Tychach

    CEL G艁脫WNY
    Wychowanie dziecka do bezpiecznego i zdrowego stylu 偶ycia.

    CELE OG脫LNE:

    1. Tworzenie warunk贸w sprzyjaj膮cych bezpiecze艅stwu dzieci i zachowaniu

    ich zdrowia.

    2. Kszta艂towanie nawyk贸w higienicznych i zachowa艅 prozdrowotnych.

    3. Tworzenie warunk贸w sprzyjaj膮cych spontanicznej i zorganizowanej

    aktywno艣ci ruchowej dziecka, a przez to rozwijanie jego sprawno艣ci

    fizycznej.

    DZIECKO:

    路 wie, rozumie i dba o bezpiecze艅stwo w艂asne i innych w aspekcie fizycznym i psychicznym
    路 dba o higien臋 osobist膮 i otoczenia

    路 rozumie zasady bezpiecze艅stwa, higieny i kultury bycia oraz zachowania i stosuje je

    DOKUMENTOWANIE

    路 raz w roku (maj) ewaluacja programu wychowawczego (ankieta dla rodzic贸w i nauczycieli)
    路 opracowanie przyk艂adowych scenariuszy zaj臋膰 do wybranych temat贸w
    路 realizacja zaplanowanych spotka艅 z rodzicami 鈥 protoko艂y wsp贸lnych spotka艅 i notatki z indywidualnych rozm贸w
    路 szkolenie pracownik贸w przedszkola dotycz膮ce prawid艂owego post臋powania w czasie zagro偶e艅
    路 rozk艂ad dnia, zapisy w dzienniku, zeszyt wyj艣膰, instrukcje
    路 arkusz hospitacji diagnozuj膮cej

    FORMY REALIZACJI

    I. Organizacja pobytu dziecka w przedszkolu zgodnie z zasadami zdrowia i higieny.

    艢rodki i sposoby realizacji:

    1. Ramowy rozk艂ad dnia dostosowany do potrzeb rozwojowych dzieci.

    2. 呕ywienie dzieci zgodne z zasadami racjonalnego od偶ywiania.

    3. Wyposa偶enie przedszkola sprzyjaj膮ce prawid艂owemu rozwojowi dziecka.

    4. Dodatkowe formy zaj臋膰 dostosowane do potrzeb wychowank贸w.

    5. Skuteczne organizowanie dzia艂a艅 profilaktycznych.

    Przewidziane efekty:

    1. Prawid艂owy rozw贸j dziecka pod wzgl臋dem fizycznym i psychicznym.

    2. Dieta dzieci urozmaicona, uregulowane pory posi艂k贸w.

    3. Sprz臋t i pomoce dydaktyczne bezpieczne i umo偶liwiaj膮ce realizacj臋 zada艅 profilaktycznych.

    4. Uczestnictwo w zaj臋ciach dodatkowych (j. angielski, rytmika, gimnastyka og贸lnorozwojowa,j臋zyk francuski, hokej, basen,oraz w k贸艂kach zainteresowa艅 (szachy , k贸艂ko plastyczne, k贸艂ko teatralno- taneczne).

    5. Prowadzenie zaj臋膰 przez logoped臋.

    6.Pomoc psychologa

    II. Bezpiecze艅stwo dziecka na terenie plac贸wki.

    艢rodki i sposoby realizacji:

    1. Poznanie rozk艂adu pomieszcze艅 przedszkolnych i zasad poruszania si臋 po nich.

    2. Korzystanie z zabawek i sprz臋tu ogrodowego zgodnie z ustalonymi

    regu艂ami.

    3. Umiej臋tne korzystanie z r贸偶norodnych materia艂贸w, przybor贸w, narz臋dzi i r贸偶nych urz膮dze艅.

    4. Zg艂aszanie nauczycielce dolegliwo艣ci, skalecze艅.

    5. Znajomo艣膰 imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i numeru telefonu.

    6. Samodzielne ocenianie w艂asnych zachowa艅 oraz zachowa艅 innych pod

    wzgl臋dem bezpiecze艅stwa.

    Przewidziane efekty:

    1. Poruszanie si臋 na terenie przedszkola zgodnie z ustalonymi zasadami

    bezpiecze艅stwa.

    2. Bezpieczne korzystanie z zabawek, sprz臋tu ogrodowego, materia艂贸w,

    przybor贸w i narz臋dzi.

    3. Sygnalizowanie zauwa偶onego niebezpiecze艅stwa (skaleczenia, z艂e

    samopoczucie).

    4. Pos艂ugiwanie si臋 w艂asnym imieniem, nazwiskiem, adresem

    zamieszkania.

    III. Bezpiecze艅stwo poza terenem przedszkola.

    艢rodki i sposoby realizacji:

    1. Znajomo艣膰 podstawowych zasad wychowania komunikacyjnego

    2. Zachowanie ostro偶no艣ci w nieznanych 艣rodowiskach przyrodniczych.

    3. Samodzielne ocenianie w艂asnych zachowa艅 i zachowa艅 innych pod

    wzgl臋dem bezpiecze艅stwa.

    4. Zachowanie ostro偶no艣ci w kontaktach z obcymi.

    5. Umiej臋tno艣膰 radzenia sobie w sytuacjach zagra偶aj膮cych w艂asnemu

    bezpiecze艅stwu.

    Przewidziane efekty:

    1. Poruszanie si臋 po ulicy zgodnie z zasadami ruchu drogowego dla pieszych, znak贸w ostrzegawczych i sygnalizacji 艣wietlnej.

    2. Bezpieczne korzystanie ze 艣rodk贸w komunikacji.

    3. Stosowanie r贸偶norodnych element贸w odblaskowych.

    4. Korzystanie w spos贸b bezpieczny z podstawowego sprz臋tu sportowego.

    5. Unikanie zabaw w pobli偶u tras komunikacyjnych.

    6. Rozumienie zakazu spo偶ywania nieznanych, owoc贸w ro艣lin, grzyb贸w czy

    pokarm贸w nieznanego pochodzenia oraz zbli偶ania si臋 do nieznanych

    zwierz膮t.

    7. Obs艂ugiwanie w obecno艣ci doros艂ych prostych urz膮dze艅 technicznych.

    8.Unikanie zabawy zapa艂kami, rozpalania ognisk w lesie mog膮cych by膰

    przyczyn膮 po偶aru.

    9. Przestrzeganie zakazu zabawy lekarstwami, 艣rodkami chemicznymi i

    innymi nieznanymi przedmiotami.

    10. Zachowanie ostro偶no艣ci w kontaktach z osobami obcymi np. nie

    przyjmowanie od nich prezent贸w, pokarm贸w, odmawianie p贸j艣cia na

    spacer, nie otwieranie drzwi nieznajomym, przestrzeganie zakazu

    wsiadania do pojazd贸w os贸b nieznajomych.

    11. Nie oddalanie si臋 bez zgody i wiedzy doros艂ych.

    12. Bezzw艂oczne opuszczenie miejsca zagra偶aj膮cego bezpiecze艅stwu (np.

    po偶ar 鈥 poinformowanie o tym osoby doros艂ej).

    13. Umiej臋tne zachowanie w razie zgubienia si臋 w t艂umie, w sklepie, na

    imprezie zorganizowanej np.urodziny

    IV. Higiena i zdrowie dziecka

    艢rodki i sposoby realizacji:

    1. Dba艂o艣膰 o czysto艣膰 osobist膮.

    2. Umiej臋tno艣膰 zaspokajania potrzeb fizjologicznych.

    3. Opanowanie umiej臋tno艣ci kulturalnego jedzenia.

    4. Dba艂o艣膰 o higien臋 uk艂adu nerwowego.

    5. Podkre艣lenie ruchu na powietrzu jako stymulatora prawid艂owego rozwoju.

    6. Kszta艂towanie prawid艂owej postawy dziecka.

    7. Przeciwdzia艂anie chorobom.

    8. Dba艂o艣膰 o 艣rodowisko jako podstawowy czynnik wp艂ywaj膮cy na zdrowie

    dziecka.

    Przewidziane efekty:

    1. Prawid艂owe mycie z臋b贸w, twarzy i r膮k.

    2. Dbanie o higien臋 w艂asnego cia艂a i schludny wygl膮d.

    3. Samodzielne i kulturalne korzystanie z toalety.

    4. Prawid艂owe pos艂ugiwanie si臋 sztu膰cami, przezwyci臋偶anie uprzedze艅

    do niekt贸rych potraw.

    5. Spo偶ywanie posi艂k贸w o okre艣lonej porze z uwzgl臋dnieniem du偶ej

    ilo艣ci warzyw i owoc贸w jako 藕r贸d艂a witamin.

    6. Utrzymanie czysto艣ci w trakcie jedzenia.

    7. Unikanie ha艂asu i jego wszczynania.

    8. Radzenie sobie z emocjami.

    9. Udzia艂 w zabawach ruchowych w sali i na powietrzu.

    10. Dostosowanie ubioru odpowiedniego do pogody i pory roku.

    11. Cz臋ste przebywanie na powietrzu o ka偶dej porze roku.

    12. Udzia艂 w gimnastyce 鈥 rozwijanie sprawno艣ci ruchowej i fizycznej.

    13. Rozumienie potrzeby stosowania profilaktyki zdrowotnej ( szczepienia

    ochronne, wizyty u stomatologa, pediatry i innych specjalist贸w).

    14. Unikanie kontaktu bezpo艣redniego z osob膮 chor膮.

    15. Utrzymywanie porz膮dku w sali, ogrodzie, w najbli偶szym otoczeniu.

    16. Hodowanie ro艣lin, dbanie o zwierz臋ta.

    17. Przestrzeganie ochrony przyrody.

    SPOSOBY REALIZACJI:

    – wycieczki

    – pogadanki

    – tworzenie kontrakt贸w i regulamin贸w dla dzieci

    – spotkanie z policjantem

    – gry dydaktyczne (multimedialne)

    – opracowanie wewn臋trznych regulamin贸w korzystania ze sprz臋t贸w, z pomieszcze艅 i placu zabaw oraz regulaminu wycieczek

    – 膰wiczenia ewakuacyjne

    – spotkanie ze stra偶akiem

    – wykorzystanie pomocy dydaktycznych

    – szkolenie pracownik贸w

    – zapraszanie go艣ci

    – teatrzyki

    – literatura

    – wsp贸艂praca z rodzicami

    – zabawy na 艣wie偶ym powietrzu

    – spotkanie z piel臋gniark膮

    – r贸偶ne formy aktywnego wypoczynku np. wycieczka, zabawa w ogrodzie

    – w艂a艣ciwy dob贸r krzese艂 i sto艂贸w

    – pe艂nienie przez dzieci dy偶ur贸w