• Przedszkole Niepubliczne "Kubusia Puchatka"
  • 32 2182116
  • ul. Hetmańska 1, 43-100 Tychy
  • Program Profilaktyczny

    Program profilaktyczny Krainy Puchatka w Tychach

    CEL GŁÓWNY
    Wychowanie dziecka do bezpiecznego i zdrowego stylu życia.

    CELE OGÓLNE:

    1. Tworzenie warunków sprzyjających bezpieczeństwu dzieci i zachowaniu

    ich zdrowia.

    2. Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.

    3. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej

    aktywności ruchowej dziecka, a przez to rozwijanie jego sprawności

    fizycznej.

    DZIECKO:

    · wie, rozumie i dba o bezpieczeństwo własne i innych w aspekcie fizycznym i psychicznym
    · dba o higienę osobistą i otoczenia

    · rozumie zasady bezpieczeństwa, higieny i kultury bycia oraz zachowania i stosuje je

    DOKUMENTOWANIE

    · raz w roku (maj) ewaluacja programu wychowawczego (ankieta dla rodziców i nauczycieli)
    · opracowanie przykładowych scenariuszy zajęć do wybranych tematów
    · realizacja zaplanowanych spotkań z rodzicami – protokoły wspólnych spotkań i notatki z indywidualnych rozmów
    · szkolenie pracowników przedszkola dotyczące prawidłowego postępowania w czasie zagrożeń
    · rozkład dnia, zapisy w dzienniku, zeszyt wyjść, instrukcje
    · arkusz hospitacji diagnozującej

    FORMY REALIZACJI

    I. Organizacja pobytu dziecka w przedszkolu zgodnie z zasadami zdrowia i higieny.

    Środki i sposoby realizacji:

    1. Ramowy rozkład dnia dostosowany do potrzeb rozwojowych dzieci.

    2. Żywienie dzieci zgodne z zasadami racjonalnego odżywiania.

    3. Wyposażenie przedszkola sprzyjające prawidłowemu rozwojowi dziecka.

    4. Dodatkowe formy zajęć dostosowane do potrzeb wychowanków.

    5. Skuteczne organizowanie działań profilaktycznych.

    Przewidziane efekty:

    1. Prawidłowy rozwój dziecka pod względem fizycznym i psychicznym.

    2. Dieta dzieci urozmaicona, uregulowane pory posiłków.

    3. Sprzęt i pomoce dydaktyczne bezpieczne i umożliwiające realizację zadań profilaktycznych.

    4. Uczestnictwo w zajęciach dodatkowych (j. angielski, rytmika, gimnastyka ogólnorozwojowa,język francuski, hokej, basen,oraz w kółkach zainteresowań (szachy , kółko plastyczne, kółko teatralno- taneczne).

    5. Prowadzenie zajęć przez logopedę.

    6.Pomoc psychologa

    II. Bezpieczeństwo dziecka na terenie placówki.

    Środki i sposoby realizacji:

    1. Poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych i zasad poruszania się po nich.

    2. Korzystanie z zabawek i sprzętu ogrodowego zgodnie z ustalonymi

    regułami.

    3. Umiejętne korzystanie z różnorodnych materiałów, przyborów, narzędzi i różnych urządzeń.

    4. Zgłaszanie nauczycielce dolegliwości, skaleczeń.

    5. Znajomość imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i numeru telefonu.

    6. Samodzielne ocenianie własnych zachowań oraz zachowań innych pod

    względem bezpieczeństwa.

    Przewidziane efekty:

    1. Poruszanie się na terenie przedszkola zgodnie z ustalonymi zasadami

    bezpieczeństwa.

    2. Bezpieczne korzystanie z zabawek, sprzętu ogrodowego, materiałów,

    przyborów i narzędzi.

    3. Sygnalizowanie zauważonego niebezpieczeństwa (skaleczenia, złe

    samopoczucie).

    4. Posługiwanie się własnym imieniem, nazwiskiem, adresem

    zamieszkania.

    III. Bezpieczeństwo poza terenem przedszkola.

    Środki i sposoby realizacji:

    1. Znajomość podstawowych zasad wychowania komunikacyjnego

    2. Zachowanie ostrożności w nieznanych środowiskach przyrodniczych.

    3. Samodzielne ocenianie własnych zachowań i zachowań innych pod

    względem bezpieczeństwa.

    4. Zachowanie ostrożności w kontaktach z obcymi.

    5. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu

    bezpieczeństwu.

    Przewidziane efekty:

    1. Poruszanie się po ulicy zgodnie z zasadami ruchu drogowego dla pieszych, znaków ostrzegawczych i sygnalizacji świetlnej.

    2. Bezpieczne korzystanie ze środków komunikacji.

    3. Stosowanie różnorodnych elementów odblaskowych.

    4. Korzystanie w sposób bezpieczny z podstawowego sprzętu sportowego.

    5. Unikanie zabaw w pobliżu tras komunikacyjnych.

    6. Rozumienie zakazu spożywania nieznanych, owoców roślin, grzybów czy

    pokarmów nieznanego pochodzenia oraz zbliżania się do nieznanych

    zwierząt.

    7. Obsługiwanie w obecności dorosłych prostych urządzeń technicznych.

    8.Unikanie zabawy zapałkami, rozpalania ognisk w lesie mogących być

    przyczyną pożaru.

    9. Przestrzeganie zakazu zabawy lekarstwami, środkami chemicznymi i

    innymi nieznanymi przedmiotami.

    10. Zachowanie ostrożności w kontaktach z osobami obcymi np. nie

    przyjmowanie od nich prezentów, pokarmów, odmawianie pójścia na

    spacer, nie otwieranie drzwi nieznajomym, przestrzeganie zakazu

    wsiadania do pojazdów osób nieznajomych.

    11. Nie oddalanie się bez zgody i wiedzy dorosłych.

    12. Bezzwłoczne opuszczenie miejsca zagrażającego bezpieczeństwu (np.

    pożar – poinformowanie o tym osoby dorosłej).

    13. Umiejętne zachowanie w razie zgubienia się w tłumie, w sklepie, na

    imprezie zorganizowanej np.urodziny

    IV. Higiena i zdrowie dziecka

    Środki i sposoby realizacji:

    1. Dbałość o czystość osobistą.

    2. Umiejętność zaspokajania potrzeb fizjologicznych.

    3. Opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia.

    4. Dbałość o higienę układu nerwowego.

    5. Podkreślenie ruchu na powietrzu jako stymulatora prawidłowego rozwoju.

    6. Kształtowanie prawidłowej postawy dziecka.

    7. Przeciwdziałanie chorobom.

    8. Dbałość o środowisko jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie

    dziecka.

    Przewidziane efekty:

    1. Prawidłowe mycie zębów, twarzy i rąk.

    2. Dbanie o higienę własnego ciała i schludny wygląd.

    3. Samodzielne i kulturalne korzystanie z toalety.

    4. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami, przezwyciężanie uprzedzeń

    do niektórych potraw.

    5. Spożywanie posiłków o określonej porze z uwzględnieniem dużej

    ilości warzyw i owoców jako źródła witamin.

    6. Utrzymanie czystości w trakcie jedzenia.

    7. Unikanie hałasu i jego wszczynania.

    8. Radzenie sobie z emocjami.

    9. Udział w zabawach ruchowych w sali i na powietrzu.

    10. Dostosowanie ubioru odpowiedniego do pogody i pory roku.

    11. Częste przebywanie na powietrzu o każdej porze roku.

    12. Udział w gimnastyce – rozwijanie sprawności ruchowej i fizycznej.

    13. Rozumienie potrzeby stosowania profilaktyki zdrowotnej ( szczepienia

    ochronne, wizyty u stomatologa, pediatry i innych specjalistów).

    14. Unikanie kontaktu bezpośredniego z osobą chorą.

    15. Utrzymywanie porządku w sali, ogrodzie, w najbliższym otoczeniu.

    16. Hodowanie roślin, dbanie o zwierzęta.

    17. Przestrzeganie ochrony przyrody.

    SPOSOBY REALIZACJI:

    – wycieczki

    – pogadanki

    – tworzenie kontraktów i regulaminów dla dzieci

    – spotkanie z policjantem

    – gry dydaktyczne (multimedialne)

    – opracowanie wewnętrznych regulaminów korzystania ze sprzętów, z pomieszczeń i placu zabaw oraz regulaminu wycieczek

    – ćwiczenia ewakuacyjne

    – spotkanie ze strażakiem

    – wykorzystanie pomocy dydaktycznych

    – szkolenie pracowników

    – zapraszanie gości

    – teatrzyki

    – literatura

    – współpraca z rodzicami

    – zabawy na świeżym powietrzu

    – spotkanie z pielęgniarką

    – różne formy aktywnego wypoczynku np. wycieczka, zabawa w ogrodzie

    – właściwy dobór krzeseł i stołów

    – pełnienie przez dzieci dyżurów