
Drodzy Rodzice!
Ubiegły tydzień w „Króliczkach” upłynął nam bardzo ciekawie. Poruszaliśmy się w kręgu tematycznym dotyczącym Świąt majowych.
W poniedziałek rozmawialiśmy o symbolach narodowych. Obejrzeliśmy ciekawy film przygotowany przez IPNtv Kraków pt. „Polskie Symbole Narodowe – Polak Mały”. Po zakończonym filmie rozmawialiśmy o historii polskiego hymnu, godła, flagi, barw narodowych. Wyjaśniliśmy sobie postawę obowiązującą podczas słuchania lub śpiewania hymnu narodowego. Mówiliśmy również o majowych świętach narodowych.: 1 Maja – Święto Pracy, 2 Maja – Święto flagi, 3 Maja – Święto Konstytucji.
Wtorek rozpoczęliśmy zajęciami z robotyki, na które bardzo chętnie uczęszczają nasze „Króliczki”. W tym dniu
poświęciliśmy czas fladze Rzeczypospolitej Polskiej. Dzieci z ogromnym zaciekawieniem wysłuchały wiersza W. Widłaka pt. „Polskie znaki”. Po uważnym wysłuchaniu wiersza, rozmawialiśmy na temat jego treści. W tym momencie dzieci wykazały się aktywnością w udzielaniu odpowiedzi na zadawane pytania: Jakie kolory są na fladze? Jaki kolor jest na górze, a jaki na dole? Co oznacza kolor biały na fladze Polski? Co oznacza kolor czerwony? Nauczyliśmy się wiersza na pamięć. Dowiedzieliśmy się również, że Dzień Flagi Rzeczypospolitej jest obchodzony w naszym kraju 2 maja. W tym dniu Polacy wywieszają flagi przy swoich domach, ulicach, szkołach, przedszkolach, urzędach, stacjach kolejowych i autobusowych – czyli wszędzie, gdzie można okazać szacunek fladze, jako symbolowi przynależności do narodu polskiego. W tym dniu również Polacy mieszkający za granicą, wieszają polską flagę przy swoich domach. We wtorek uczestniczyliśmy również w zabawach z literką „F” oraz wykonaliśmy ciekawe prace plastyczne (jedną z nich była flaga, drugą kolorowa zakładka do książki).
W środę utrwaliliśmy wiadomości na temat symboli narodowych na podstawie wiersza E. Zachary pt. „Nasze symbole”. Rozmawialiśmy na temat herbów poszczególnych miast. Oglądaliśmy mapę Polski, zaznaczaliśmy na niej największe miasta, rozmawialiśmy o ciekawych miejscach do zwiedzania i regionalnych strojach ludowych. Dużym zainteresowaniem dzieci cieszyło się odrysowywanie monet techniką frotażu. Dzieci przyglądały się uważnie monetom, porównywały między sobą. Rozmawialiśmy na temat wartości poszczególnych monet i ich przeznaczenia. Następnie na kartkach, poprzez zarysowywanie ołówkiem, „kalkowaliśmy” wybrane monety. W tym dniu poświęciliśmy czas na zabawy matematyczne z monetami. Segregowaliśmy rozsypane monety, dzieci odpowiadały na wiele pytań: np. Ile jednozłotówek zastępuje dwuzłotówka? Ile jednozłotówek zastępuje pięciozłotówka? Na koniec oglądaliśmy symbole narodowe na monetach. Dokonywaliśmy również analizy i syntezy sylabowej wyrazów związanych z symbolami narodowymi i świętami majowymi.
Czwartek był bardzo emocjonującym dniem w naszej grupie. „Króliczki” nie mogły doczekać się wyjazdu na basen. Tym bardziej, że swoją przygodę z nauką pływania rozpoczęły kolejne dzieci z naszej grupy. To nie koniec aktywności fizycznej na dziś. Po powrocie do przedszkola, odbyły się zajęcia z gimnastyki z Panem Jackiem. Radość dzieci była ogromna, pogoda dopisała, więc zajęcia odbywały się w przedszkolnym ogrodzie. W tym dniu na zajęciach dydaktycznych poznaliśmy sylwetki wybitnych polskich postaci w różnych dziedzinach. Rozmawialiśmy o tym, kto dla każdego z nas jest WIELKIM POLAKIEM. Dlaczego? Po czym można poznać, że ktoś jest wielki, znany i ceniony? Co wyróżnia wielkich ludzi od pozostałych? Kim byli, co wyjątkowego zrobili wielcy Polacy? Dzieci udzielały bardzo ciekawych odpowiedzi. Prawidłowo wymieniły nazwiska wielkich Polaków, pojawili się wśród nich: Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Skłodowska – Curie, wśród chłopców padły również nazwiska słynnych sportowców, jednym z nich był Robert Lewandowski. Do każdego portretu dzieci prawidłowo dopasowały obrazki z rekwizytami np. Portret Marii Curie – Skłodowskiej, a obok obrazek fiolki z cieczą. Starały się odgadnąć, czym mogli zajmować się przedstawieni wielcy Polacy. Na koniec dnia „Króliczki” z ogromnym zaangażowaniem brały udział w zabawach matematycznych doskonalących umiejętności liczenia.
W piątek „podróżowaliśmy” lokomotywą z wagonikami po Polsce. Dzieci przeliczały figury geometryczne według instrukcji nauczyciela: w Krakowie do pierwszego wagonu wkładają pięć kół, do drugiego wagonu osiem kwadratów, a do trzeciego trzy trójkąty i jadą dalej…w Warszawie do pierwszego wagonu
dokładają trzy koła i razem mają…. Dzieciom spodobała się ta zabawa, chętnie brały w niej udział. Doskonałym przerywnikiem były ćwiczenia ortofoniczne. Naśladowaliśmy sposoby poruszania się różnych pojazdów oraz dźwięki, jakie te pojazdy wydają. Następnie w grupach dzieci zbudowały z klocków swoje domy. Tematem przewodnim był „Nasz dom”. Podczas tego zadania, „Króliczki” wykazywały się współpracą i współdziałaniem z innymi dziećmi. Podsumowaniem wiedzy o Polsce był quiz na temat: Co wiem o Polsce? Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach, poprawnie odpowiadały na wszystkie zadawane pytania. Ogromną atrakcją w tym dniu, były dla wszystkich dzieci zajęcia na świeżym powietrzu z Panem Jackiem. Z wielką radością, dzielne „Króliczki” skakały na batutach i trampolinach. Radości nie było końca. Pamiętamy, jak ważny jest ruch na świeżym powietrzu. Kiedy tylko aura za oknem jest sprzyjająca, pamiętamy o spacerach i zabawach na dworze.
Kochani Rodzice! Dzieci w naszej grupie są cudowne. Każdego dnia jest nam dane z nimi pracować i obserwować, jakie czynią postępy. Widzimy z jakim zaangażowaniem i determinacją podchodzą do wykonywania określonych zadań. Zależało nam na tym, aby uwrażliwić je na potrzeby innych. Jesteśmy z nich dumne, ponieważ wiemy, że tak jest. Dzieci pomagają sobie wzajemnie, są w stosunku do siebie przyjaźnie nastawione i życzliwe, lubią wspólne zabawy. W tym miejscu chciałyśmy podziękować Państwu za okazywaną pomoc i wsparcie. Dzieci są naszymi obserwatorami i pamiętajmy, że „Pewnego dnia sposób, w jaki do nich mówimy, stanie się ich własnym głosem”.
Zapraszamy do oglądania zdjęć.
Pozdrawiamy serdecznie, Sylwia Ścierska i Aleksandra Klimek