Drodzy Rodzice!
Miniony tydzień miał wyjątkowo barwny, przyjemny, wielowątkowy temat przewodni – „Sztuka wokół nas”. Od poniedziałku rozmawialiśmy o różnych jej obliczach. Dzieci w pięknie wydanych albumach malarstwa i historii sztuki, na filmikach i plakatach miały okazję podziwiać dzieła wielkich mistrzów. Dowiedziały się, że to, co oglądają to kopie, repliki. Oryginały znajdują się w największych muzeach i galeriach sztuki. „Króliczki” wiedzą już, co to jest dobro, skarb narodowy i dlaczego niektórych dzieł nawet najbogatsi ludzie nie mogą kupić. Pięknie było obserwować reakcję dzieci na przedstawione Im obrazy: „Mona Lisa” Leonardo da Vinci, „Dama z gronostajem” też pędzla wielkiego mistrza Leonardo da Vinci, słynne „Słoneczniki” i „Gwieździstą noc” Vincenta van Gogha, „Stańczyk”- obraz naszego mistrza Jana Matejko, czy też zupełnie inne w swoim charakterze obrazy Pabla Picasso, np. „Kobieta w czerwonym berecie”. Podsumowaniem tematu związanego z malarstwem była praca plastyczna z wykorzystaniem farb. Każdy „Króliczek” użył swojej wyobraźni, dzięki której powstały piękne obrazy prezentujące m.in.: martwą naturę, portret czy pejzaż.
„Króliczki” mogły też dotknąć, zobaczyć rzeźby z drewna, które ozdabiają nasze przedszkole, a przedstawiają Kubusia i jego Przyjaciół. Każdemu podobało się coś innego. Jedni byli zachwyceni Moną Lisą, inni „Gwieździstą nocą”, a jeszcze inni „Stańczykiem” , czy obrazami Pabla Picasso. Na początku było trochę dyskusji, a nawet kłótni, ale szybko dzieci zrozumiały, że odbiór sztuki jest bardzo indywidualny, nie wolno tych wyborów krytykować! Każdy ma prawo do przeżywania i odbioru sztuki na swój własny, indywidualny sposób. „Króliczki” zrozumiały sens powiedzenia „O gustach się nie dyskutuje”. Mówiliśmy również o etapach powstawania glinianych naczyń. Dzieci samodzielnie stworzyły książeczkę z poszczególnymi etapami, ćwicząc przy okazji motorykę małą – wycinanie po linii oraz przewlekanie wstążki przez kartki.
W kolejnym dniu porozmawialiśmy sobie o sztuce „Street Art”, o muralach. Dzieci zobaczyły na krótkich filmikach ich przykłady, dowiedziały się, że to pewien rodzaj sztuki współczesnej, który mogą zobaczyć na ulicy, ścianach budynków i różnych obiektów. Ustaliliśmy wspólnie, że tego rodzaju sztuka powinna powstawać tylko i wyłącznie za zgodą właściciela obiektu i nigdy nie może zawierać treści obrażających czyjeś uczucia.
Mówiąc o sztuce nie sposób nie wspomnieć o architekturze. Obejrzeliśmy wiele przykładowych zdjęć budowli z całego świata. Między innymi najwyższy budynek na świecie znajdujący się w Dubaju – Burdż Chalifa. Przenieśliśmy się również do Paryża podziwiając Wieżę Eiffla i odwiedziliśmy charakterystyczny budynek Filharmonii w Szczecinie. Nie mogliśmy nie porozmawiać o Taj Mahal w Indiach oraz o słynnym moście Golden Gate w San Francisco. Dzieci dowiedziały się kto to jest architekt i jaką pracę wykonuje.
Dzieci w ubiegłym tygodniu zapoznały się również z nową literą „w”, „W”. Dzieci wysłuchały wiersza pt. „Na wystawie”, omawiały jego treść. Wykonywały w tym zakresie wiele ćwiczeń w kartach pracy oraz tworzyły proste zdania z nowo poznaną literką.
Na koniec tygodnia, w piątek podsumowaniem całego bloku tematycznego była krzyżówka. Dzieci utrwaliły w ten sposób poznane wiadomości i przy okazji świetnie się bawiły.
W minionym tygodniu swoje urodzinki obchodził Karol O. Życzymy Ci spełnienia wszystkich marzeń, dużo zdrowia i wielu powodów do radości.
Jak co tydzień wiele się działo. Odbyły się zajęcia dodatkowe takie jak robotyka, rytmika, gimnastyka, tańce , zajęcia teatralne oraz czwartkowe zajęcia na basenie. Korzystaliśmy z pięknej i słonecznej pogody wychodząc na długie spacery. Dzieci lubią spędzać ze sobą czas, wyjście z sali do domu często bywa problematyczne. Jednak cieszy mnie ogromnie fakt z radości, koleżeńskich relacji i wspaniałych pomysłów na zabawę dowolną naszych „Króliczków”.
Zapraszam do obejrzenia zdjęć.
Pozdrawiam serdecznie Sylwia Ścierska.