• Przedszkole Niepubliczne "Kubusia Puchatka"
  • 32 2182116
  • ul. Hetmańska 1, 43-100 Tychy
  • Nowinki

    Kącik Logopedyczny

    SŁÓW PARĘ O TRENINGU JEDZENIA ( OKIEM LOGOPEDY).
    Za jedzenie i mówienie odpowiedzialne są te same mięśnie, które mają wpływ na rozwój aparatu artykulacyjnego. Istotne jest zatem to; co i jak je  dziecko.

    Butelka czy łyżeczka?
    Według zaleceń WHO, po ukończeniu przez dziecko 1. roku życia powinno używać łyżki lub łyżeczki. Pijąc z butelki ze smoczkiem (lub z butelki z twardym ustnikiem tzw. kubka niekapka czy butelki z dzióbkiem):
    utrwala niemowlęcy typ połykania
    nie ćwiczy prawidłowego sposobu oddychania
    utrwala odruch ssania, który powinien już zaniknąć w okresie poniemowlęcym.

    Pozostawienie butelki ze smoczkiem może skutkować wadami zgryzu a także wadami mowy m.in. dyslalią międzyzębową. Trening picia z otwartego kubka można rozpocząć od 6. miesiąca życia, kiedy dziecko zaczyna siadać. Dzięki tej umiejętności:
    pobiera płyn w sposób sekwencyjny, płynny, a także skoordynowany z oddychaniem
    uczy się prawidłowego połykania.

    Sprawdzamy jak  połykamy!
    Proszę przełknąć ślinę analizując, gdzie ułożony jest język w ustach. Jeżeli nie ma wad wymowy, to język przyciska się do podniebienia w części za górnymi zębami, na tzw. wałeczku dziąsłowym. Natomiast jeśli występuje dyslalia międzyzębowa, to najprawdopodobniej język leży na dnie jamy ustnej.
    Pozdrawiam serdecznie,
    Logopeda Agnieszka Betleja

    Źródło:
    1. Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Wczesna interwencja Logopedyczna, Gdańsk 2016.
    2. Mackiewicz B., Wskazówki do nauki prawidłowego połykania w wadach zgryz i wymowy dziecka, [w:] Roclawski B. [red.], Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk 1997.
    3. Machoś M., Czajkowska M., Ssanie bez tajemnic, Zabrze 2019.