• Przedszkole Niepubliczne "Kubusia Puchatka"
  • 32 2182116
  • ul. Hetma艅ska 1, 43-100 Tychy
  • Nowinki

    K膮cik Logopedyczny

    S艁脫W PAR臉 O TRENINGU JEDZENIA ( OKIEM LOGOPEDY).
    Za jedzenie i m贸wienie odpowiedzialne s膮 te same mi臋艣nie, kt贸re maj膮 wp艂yw na rozw贸j aparatu artykulacyjnego. Istotne jest zatem to; co i jak je  dziecko.

    Butelka czy 艂y偶eczka?
    Wed艂ug zalece艅 WHO, po uko艅czeniu przez dziecko 1. roku 偶ycia powinno u偶ywa膰 艂y偶ki lub 艂y偶eczki. Pij膮c z butelki ze smoczkiem (lub z butelki z twardym ustnikiem tzw. kubka niekapka czy butelki z dzi贸bkiem):
    utrwala niemowl臋cy typ po艂ykania
    nie 膰wiczy prawid艂owego sposobu oddychania
    utrwala odruch ssania, kt贸ry powinien ju偶 zanikn膮膰 w okresie poniemowl臋cym.

    Pozostawienie butelki ze smoczkiem mo偶e skutkowa膰 wadami zgryzu a tak偶e wadami mowy m.in. dyslali膮 mi臋dzyz臋bow膮. Trening picia z otwartego kubka mo偶na rozpocz膮膰 od 6. miesi膮ca 偶ycia, kiedy dziecko zaczyna siada膰. Dzi臋ki tej umiej臋tno艣ci:
    pobiera p艂yn w spos贸b sekwencyjny, p艂ynny, a tak偶e skoordynowany z oddychaniem
    uczy si臋 prawid艂owego po艂ykania.

    Sprawdzamy jak  po艂ykamy!
    Prosz臋 prze艂kn膮膰 艣lin臋 analizuj膮c, gdzie u艂o偶ony jest j臋zyk w ustach. Je偶eli nie ma wad wymowy, to j臋zyk przyciska si臋 do podniebienia w cz臋艣ci za g贸rnymi z臋bami, na tzw. wa艂eczku dzi膮s艂owym. Natomiast je艣li wyst臋puje dyslalia mi臋dzyz臋bowa, to najprawdopodobniej j臋zyk le偶y na dnie jamy ustnej.
    Pozdrawiam serdecznie,
    Logopeda Agnieszka Betleja

    殴r贸d艂o:
    1. Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Wczesna interwencja Logopedyczna, Gda艅sk 2016.
    2. Mackiewicz B., Wskaz贸wki do nauki prawid艂owego po艂ykania w wadach zgryz i wymowy dziecka, [w:] Roclawski B. [red.], Opieka logopedyczna od pocz臋cia, Gda艅sk 1997.
    3. Macho艣 M., Czajkowska M., Ssanie bez tajemnic, Zabrze 2019.