Szanowni Państwo,
Kolejny rok szkolny, to kolejne wyzwania i sukcesy połączone z radością oraz szczęściem naszych dzieci. Chcąc wspomóc prace artykulantów a także zadbać o prawidłowy tor oddechowy, będę w każdy czwartek spotykać się indywidualnie z naszymi przedszkolnymi dziećmi. Ukończyliśmy diagnozy logopedyczne i od października wznawiamy nasze zajęcia. Będę starała się przybliżać Państwu problematykę wczesnej logopedii i planuję zamieszczać przykładowe ćwiczenia, które można wykonywać z dzieckiem w domu czy ogrodzie. Bardzo proszę o dostarczenie na każde zajęcia zeszytu do korespondencji z Państwem.
Pozdrawiam serdecznie,
Logopeda Agnieszka Betleja
Oddech
Oddech inaczej zwany respiracją to czynność fizjologiczna niezbędna do życia i nierozłącznie związana z prawidłowym mówieniem. Istotne jest, aby wdech i wydech przebiegały we właściwy sposób. Podczas wdechu nabieramy tyle powietrza ile potrzebujemy do wypowiedzenia frazy (wyrazu, zdania).
Dziecko oddychające w nieprawidłowy sposób narażone jest na:
- Niedostateczne dotlenienie organizmu – ograniczona pojemność płuc
- Częste infekcje górnych dróg oddechowych
- Zaburzenia płynności mowy – niewłaściwe fazy oddechowe.
- Wadami wymowy np. seplenienie, rotacyzm, międzyzębowość – dzieci, które oddychają przez usta mają problem z pionizacją języka
- Wiotkość mięśni warg i policzków, żwaczy – spowodowana ciągłym rozchyleniem ust
- Wady zgryzu.
Jaki jest cel i rola ćwiczeń oddechowych?
Ćwiczenia mają na celu pogłębienie oddechu oraz zwiększenie pojemności płuc. Pomagają ponadto zapobiegać wszelkiego rodzaju wadom wymowy i niewłaściwemu ukształtowaniu aparatu artykulacyjnego.
Przykładowe ćwiczenia oddechowe:
Rodzice powinni ćwiczyć ze swoimi pociechami 2-3 razy dziennie, w ten sposób utrwala się właściwy tor oddechowy i pogłębia wdech.
- dmuchanie na wiatraczek, piórka, skrawki papieru, watkę,
- wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do szklanki z wodą,
- zdmuchiwanie świecy ,
- puszczanie baniek mydlanych,
- poruszanie wydmuchiwanym powietrzem piłeczek, samochodzików po stole,
- nadmuchiwanie baloników,
- dmuchanie w gwizdek, instrumentu dęte,
- chuchanie w ręce lub na zamarzniętą szybę ( odtajanie),
- wąchanie kwiatków,
- chłodzenie gorącej zupy na talerzu,
- ,,zdmuchanie” mlecza, ( tak długo, aż spadnie ostatnie nasionko),
- dmuchanie na obiekty pływające po wodzie.
Źródło: