• Przedszkole Niepubliczne "Kubusia Puchatka"
  • 32 2182116
  • ul. Hetmańska 1, 43-100 Tychy
  • Nowinki

    Zajęcia logopedyczne

    Szanowni Państwo,

    Kolejny rok szkolny, to kolejne wyzwania i sukcesy połączone z radością oraz szczęściem naszych dzieci. Chcąc wspomóc prace artykulantów a także zadbać o prawidłowy tor oddechowy, będę w każdy czwartek  spotykać się indywidualnie z naszymi przedszkolnymi dziećmi. Ukończyliśmy diagnozy logopedyczne i od października wznawiamy nasze zajęcia. Będę starała się przybliżać Państwu problematykę wczesnej logopedii i planuję zamieszczać przykładowe ćwiczenia, które można wykonywać z dzieckiem w domu czy ogrodzie. Bardzo proszę o dostarczenie na każde zajęcia zeszytu do korespondencji z Państwem.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Logopeda Agnieszka Betleja    

    Oddech
    Oddech inaczej zwany respiracją to czynność fizjologiczna niezbędna do życia i nierozłącznie związana z prawidłowym mówieniem. Istotne jest, aby wdech i wydech przebiegały we właściwy sposób. Podczas wdechu nabieramy tyle powietrza ile potrzebujemy do wypowiedzenia frazy (wyrazu, zdania).
    Dziecko oddychające w nieprawidłowy sposób narażone jest na:

    • Niedostateczne dotlenienie organizmu – ograniczona pojemność płuc
    • Częste infekcje górnych dróg oddechowych
    • Zaburzenia płynności mowy – niewłaściwe fazy oddechowe.
    • Wadami wymowy np. seplenienie, rotacyzm, międzyzębowość – dzieci, które oddychają przez usta mają problem z pionizacją języka
    • Wiotkość mięśni warg i policzków, żwaczy – spowodowana ciągłym rozchyleniem ust
    • Wady zgryzu.

    Jaki jest cel i rola ćwiczeń oddechowych?
    Ćwiczenia mają na celu pogłębienie oddechu oraz zwiększenie pojemności płuc. Pomagają ponadto zapobiegać wszelkiego rodzaju wadom wymowy i niewłaściwemu ukształtowaniu aparatu artykulacyjnego.
    Przykładowe ćwiczenia oddechowe:
    Rodzice powinni ćwiczyć ze swoimi pociechami 2-3 razy dziennie, w ten sposób utrwala się właściwy tor oddechowy i pogłębia wdech.

    • dmuchanie na wiatraczek, piórka, skrawki papieru, watkę,
    • wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do szklanki z wodą,
    • zdmuchiwanie świecy ,
    • puszczanie baniek mydlanych,
    • poruszanie wydmuchiwanym powietrzem piłeczek, samochodzików po stole,
    • nadmuchiwanie baloników,
    • dmuchanie w gwizdek, instrumentu dęte,
    • chuchanie w ręce lub na zamarzniętą szybę ( odtajanie),
    • wąchanie kwiatków,
    • chłodzenie gorącej zupy na talerzu,
    • ,,zdmuchanie” mlecza, ( tak długo, aż spadnie ostatnie nasionko),
    • dmuchanie na obiekty pływające po wodzie.

         Źródło: