Drodzy Rodzice!
SEKWENCJE – to uporządkowany, powtarzający się według określonej reguły/zasady ciąg znaków, symboli, zdarzeń, czynności i tak dalej.
Sekwencje to doskonałe ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, uważności, koncentracji, analizowania, zapamiętywania, powtarzania. Pozwalają dostrzegać relacje czasowe (wczoraj-dziś – jutro), przyczyny i skutki zdarzeń, mają wpływ na to w jaki sposób odbieramy i interpretujemy rzeczywistość. Dlatego warto je ćwiczyć nie tylko z dziećmi z problemami komunikacyjnymi, ale z każdym w każdym wieku.
Sekwencje możemy zastosować na kilku poziomach, bawimy się więc w:
– kontynuowanie, gdy pokazujemy tylko część układu (zawsze powinna być to pełna sekwencja), a dziecko dokłada kolejne elementy według narzuconej przez nas zasady;
– uzupełnianie, gdy prezentujemy ciąg znaków z brakującymi elementami, a dziecko musi uzupełnić wzór
– naśladowanie, gdy dziecko dostaje gotowy ciąg znaków (zaczynamy od dwóch powtarzających się elementów) i musi go po prostu odwzorować (ważne, by zachować kierunek od lewej do prawej);
Naśladowanie sekwencji dwuelementowej – kierunki
– samodzielne tworzenie, kiedy dziecko bez naszej ingerencji wymyśla i tworzy określony wzór;
– dostrzeganie błędów, gdy w zaprezentowanej wcześniej sekwencji celowo mieszamy kolejność znaków, a dziecko musi nie tylko znaleźć błąd, ale także w odpowiedni sposób go naprawić.
- Uzupełnianie sekwencji czteroelementowej z elementami ćwiczeń motoryki małej
Możemy wykorzystać kolorowe klamerki (przypinać na sznurku albo kartonikach) czy kostki z których powstają np. wieże.
Pozdrawiam, Agnieszka Betleja.