
Drodzy Rodzice,
Miniony tydzień w naszej grupie upłynął pod znakiem pełnej rozkwitu wiosny. Temat przewodni „Wiosna w pełni” to doskonała okazja do nauki przez obserwację, zabawę i twórcze działania. Nasze Pszczółki spędziły ten czas bardzo aktywnie, łącząc poznawanie przyrody z rozwijaniem umiejętności społecznych, językowych i artystycznych.
Na początku tygodnia mieliśmy powód do radości – świętowaliśmy urodziny Michałka i Aurelki. Były piosenki, życzenia, przekąski i mnóstwo wspólnej zabawy. To wyjątkowy moment, w którym dzieci uczą się dzielenia radości, życzliwości i budowania pozytywnych relacji z rówieśnikami. Jubilatom życzymy raz jeszcze wszystkiego co najlepsze!
Sprzyjająca pogoda pozwoliła nam na obserwacje w ogrodzie przedszkolnym. Zaopatrzeni w lupy, dzieci odkrywały ślady wiosny: obserwowały owady, oglądały pąki na drzewach, wąchały kwiaty i – co było źródłem ogromnej radości – dmuchały dmuchawce. Podczas tej wyprawy dzieci uczyły się uważności, cierpliwości i delikatności w kontakcie z naturą. Obserwacja przyrody nie tylko rozwija ciekawość świata, ale również wzmacnia zmysły, koncentrację oraz poczucie estetyki. To także świetny sposób na rozwijanie słownictwa i umiejętności wyrażania swoich emocji i spostrzeżeń.
Dzięki porównywaniu mniszka lekarskiego i mlecza, dzieci nauczyły się zauważać różnice między podobnymi roślinami, a następnie ćwiczyły logiczne myślenie, układając obrazki w kolejności rozwoju rośliny. Liczyliśmy nasionka dmuchawca, a następnie wykonaliśmy plastyczne „dmuchawce”, odciskając pomalowane farbą paluszki na kartce.
Po zakończeniu prac zorganizowaliśmy sesję fotograficzną, której efekty – połączenie zdjęć i prac dzieci – można podziwiać w naszej przedszkolnej galerii przy wejściu. To nie tylko pamiątka, ale także powód do dumy dla naszych małych artystów!
Rozmawialiśmy również o ptakach, które przylatują do nas na wiosnę, ich budowie oraz zwyczajach. Każde dziecko wykonało własną jaskółkę, skupiając się na dokładnym kolorowaniu grzbietu. Zajęcia plastyczne były okazją do rozmowy o różnorodności ptaków i roli, jaką odgrywają w przyrodzie.
Poznaliśmy także budowę kwiatów, wiosenne gatunki roślin i krzewów, a także nowalijki – dzieci dowiedziały się, skąd się biorą i dlaczego są zdrowe. Zajęcia miały formę aktywnej dyskusji i zabawy w rozpoznawanie – dzieci uczyły się rozpoznawać warzywa i ich nazwy.
W trakcie tygodnia wiele aktywności odbywało się w zespołach lub parach. Praca w grupie uczy dzieci komunikacji, empatii, wzajemnego słuchania oraz odpowiedzialności za wspólny cel. Wspólne układanie ilustracji, segregowanie materiałów plastycznych czy prezentowanie prac to nie tylko zabawa – to cenne lekcje życia społecznego.
Wielką radością były odwiedziny absolwentów przedszkola, którzy przeczytali bajkę „Śpiąca królewna”. Dodatkowo Franek, jeden z gości, zagrał dzieciom utwór na pianinie, wprowadzając nas w magiczny klimat i inspirując do muzykowania. Spotkania z „dużymi dziećmi” zawsze są dla Pszczółek fascynujące i budują poczucie wspólnoty.
Na rytmice dzieci rozpoczęły przygotowania do występów na festynie, ucząc się piosenek i układów taneczno-ruchowych. Zajęcia te rozwijają koordynację, słuch muzyczny i pewność siebie.
Na języku angielskim kontynuowaliśmy naukę słownictwa związanego z wiosną, owadami i środkami transportu. Dzieci z radością powtarzają nowe słowa w zabawie i piosenkach. Francuski natomiast był okazją do powtórzenia słownictwa związanego z rodziną.
Nie zabrakło także codziennej gimnastyki ogólnorozwojowej, która – dzięki słonecznej pogodzie – odbywała się na świeżym powietrzu. Ruch na dworze, szczególnie w otoczeniu przyrody, wspiera rozwój motoryczny i emocjonalny dzieci, a jednocześnie daje mnóstwo radości.
To był tydzień pełen przygód, obserwacji, wspólnego działania i dziecięcej radości. Nasze Pszczółki rosną nie tylko fizycznie, ale i emocjonalnie – ucząc się każdego dnia, jak być wrażliwym obserwatorem, dobrym kolegą i małym odkrywcą otaczającego świata.
Zapraszamy do oglądania zdjęć.
Pozdrawiamy serdecznie,
Elżbieta Kondrot i Anna Kołakowska